Didaktiske principper

Inspiration om strategier og didaktiske principper, når du planlægger læringsforløb med programmering.

Undervisningen organiseres omkring temaer og projekter med erhvervsfaglig relevans for den enkelte uddannelsesretning, hvor kernestof og supplerende stof skal dækkes gennem indholdet.  Den erhvervsfaglige toning skal sikre, at eleverne oplever faget som vedkommende og direkte anvendeligt i faglige sammenhænge, og undervisningen tilrettelægges således, at alle elever bliver så dygtige som de kan i undervisningsforløbet.

Undervisningen tilrettelægges ved brug af didaktiske principper, herunder:

  • “Use-modify-create”-progression:
    •  Use: Eleven anvender og analyserer eksempler på digitale artefakter
    • Modify: Eleven modificerer digitale artefakter, fx i forhold til andre brugere eller opgaver, som artefaktet skal løse
    • Create: Eleven skaber selvstændigt (nye dele af) et digitalt artefakt
  • Stepwise Improvement”, som teknik til trinvis, iterativ og systematisk udvikling af digitale artefakter og
  • Worked Examples”(kombineret med “faded guidance”) til illustration af eksemplariske løsningsprocesser.

Fotograf: Katrine Catalan

Siden er opdateret 04. december 2019 af emu-redaktionen
Rettigheder:

Rettigheder

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - BY/NC/SA Navngivning / Ikkekommercielt / Del på samme vilkår. http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/dk/.
Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme
Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.