Redskab

Williams overgang – fra børnehave til skole

Overgangen fra børnehave til skole har stor betydning for barnets videre skolegang og fortsatte trivsel. Dette dialogmateriale ser på overgangen fra børnehave til skole med barnets øjne.

Tegning af barn med forældre
© Dansk Center for Undervisningsmiljø

Når man tilrettelægger aktiviteter og læringsforløb til overgange, er det vigtigt at etablere en fælles forståelse af den udviklingsopgave, barnet står over for i denne overgang. Især er det vigtigt med fokus på barnets oplevelse og erfaringsdannelse.

Dette dialogmateriale tilbyder en fælles refleksions- og planlægningsproces mellem pædagogisk personale i dagtilbud og personalet i skolen. Udgangspunktet er overgangen set fra barnets perspektiv.

Materialet Williams overgang kan tilgås på dcum.dk.

Materialets indhold

  • Filmen Williams overgang
  • Forslag til fælles proces
  • Seks temaer:
  1. Forventninger til skolelivet
  2. Oplevelse af at være kompetent
  3. Afkodning
  4. Relationer og venskaber
  5. Skolestartere med særlige behov
  6. De betydningsfulde forældre
  • Indsatsplan

Film

Se filmen på YouTube

Williams overgang – fra børnehave til skole (2016) er udarbejdet af Dansk Center for Undervisningsmiljø i samarbejde med Læringskonsulenterne, Viborg Kommune og Vejle Kommune.

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.