Artikel
Sproglige overgange: Om at bygge bro mellem dagtilbud og skole
Sproglige aktiviteter og et fokus på sproglige overgange kan bidrage til at skabe sammenhæng for børnene i overgangen fra dagtilbud til skole.
I filmen kan I se, hvordan en gruppe af dagtilbud og skoler arbejder med at skabe sammenhæng i overgangen mellem børnehave og skole med fokus på den sprogpædagogiske praksis.
Se Sproglige overgange mellem børnehaven og 0. klasse på VIA.dk
Det vigtige samarbejde
Samarbejde mellem det pædagogiske personale i både dagtilbud, SFO og skole er særligt vigtigt for at skabe kontinuitet i de sproglige aktiviteter, børnene præsenteres for.
Når børnene møder genkendelige sproglige aktiviteter i det nye miljø, så er det med til at skabe en tryghed hos barnet. Det kan for eksempel være, hvis de i skolen synger nogle sange, børnene kender fra børnehaven.
Når vi skaber genkendelige aktiviteter for børnene, så hjælper vi dem med at koble og forbinde den viden, de har opbygget i børnehaven, til deres nye verden i skolen.
Om filmene
Filmen er udarbejdet af VIA University College i 2019.