Eksempel fra praksis

Fælles frokost – mere end bare mad

I denne film møder I børn og personale fra dagtilbuddet Garvergården, hvor madordninger er en integreret del af det pædagogiske læringsmiljø.

Se filmen på YouTube

 

I Garvergården ser man ikke måltidet som noget, der tager tid fra det pædagogiske arbejde, for måltidet er i sig selv pædagogisk arbejde. Oplevelsen i Garvergården er, at når man inddrager børn i det, der sker i køkkenet, får de lyst til at udvide deres madhorisont og smage på mere.

Modet til at smage og lysten til at spise kan udvikles, når børnenes sanser stimuleres. Jo mere børnene inddrages i madlavningen, og jo mere de stifter bekendtskab med mad, jo mere madmodige bliver de.

I Garvergården arbejder personalet bevidst med mad og madmod for både små og store børn. I vuggestuen er der fx ikke fokus på, hvordan eller hvor meget børnene spiser, men at de forbinder mad med noget rart. Det er det, der udvikler dem til at være madmodige.

Fælles frokost – mere end bare mad (2012) er produceret af Batavia Media for Børne- og Ungdomsforvaltningen, Københavns Kommune.

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.