Forskning og viden

Tema: Overgange fra dagtilbud til skole

Når I som pædagogisk personale og ledelse skal rammesætte en god overgang mellem dagtilbud og fritidsordning/skole, kan I finde inspiration og viden på denne temaside.

Forskning viser, at oplevelsen af sammenhæng giver børn en tryg overgang. Derfor kan dagtilbuddets samarbejde med fritidsordning og skole om afstemning af pædagogiske forventninger gøre en væsentlig forskel.

Sammenhænge skal være til stede på flere planer:

  • Det fysiske miljø
  • Sammenhængende forventninger og krav til leg og læring
  • Oplevelsen af en naturlig udvikling fra dagtilbudsbarn til elev
  • Fælles forståelse af den pædagogiske tilgang.

På temasiden Overgange fra dagtilbud til skole kan I læse mere om sammenhænge og se konkrete eksempler på, hvordan man i praksis kan arbejde med at give børnene den gode overgang.

 

Temasidens indhold

Temasiden indeholder bl.a. følgende:

  1. Når første skoledag foregår i SFO’en (artikel)
  2. Børnehave, sfo og skole: Derfor er vores samarbejde så vigtigt for børnene (artikel)
  3. Forskerens 8 gode råd til en bedre overgang mellem dagtilbud, SFO og skole
  4. Guide til dialog om overgange
  5. Bakspejlet Tema – Overgang fra børnehave til skole

Temasiden Overgange fra dagtilbud til skole er udarbejdet af Danmarks Evalueringsinstitut, 2018.

Find temasiden Overgange fra dagtilbud til skole her.

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.