Forskning og viden

Tema: Børneperspektiver

Børns perspektiver skal inddrages i arbejdet med at skabe gode pædagogiske læringsmiljøer. Dette temahæfte stiller med afsæt i forskning skarpt på børneperspektivers betydning for det pædagogiske arbejde.

Pædagog holder om barn
© Danmarks Evalueringsinstitut

Forskning viser, at børn, der inddrages, trives bedre, og at inddragelse af børneperspektiver kan styrke det pædagogiske blik for faglighed og kvalitet, fordi børnene kan give indsigter, man ellers ikke kan få.

Arbejdet med børneperspektiver kræver også, at det pædagogiske personale har mod til at stille deres pædagogik til skue, lytter til, hvad børnene siger, og er villige til at bringe børnenes oplevelser i spil i tilrettelæggelsen af det pædagogiske lærings­miljø.

Målet med materialet er med afsæt i forskning at inspirere til et reflekteret arbejde med børneperspektiver.

 

Materialets indhold

  • Indblik i forskning
  • Guide til syv metoder til arbejdet med børneperspektiver
  • Inspiration fra praksis
  • Dialogkort til faglig refleksion

Temahæftet Børneperspektiver er udarbejdet af Danmarks Evalueringsinstitut, 2018.

Siden er opdateret 02. december 2020 af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.