Forskning og viden
Styrkede overgange
Syv projekter i seks kommuner arbejdede i en periode fokuseret med at skabe sammenhængende og lærerige forløb for børn i overgangen fra dagtilbud til SFO og skole. Materialet giver inspiration til egen praksis.
Denne erfaringsopsamling henvender sig til ledere, medarbejdere, konsulenter og personale i den kommunale forvaltning.
Projekter
I erfaringsopsamlingen kan I læse om formålet og erfaringerne med disse syv projekter:
- Sammenhæng og inklusion (Holbæk Kommune)
- Intensiverede overdragelsesforløb for udsatte børn (Gladsaxe Kommune)
- Overgangsmarkører som trædesten fra dagtilbud til skole (Hjørring Kommune)
- Styrkede overgange mellem dagtilbud og skole (Odsherred Kommune)
- Fokus på skoleudsættelse (Aabenraa Kommune)
- Den røde tråd (Dragør Kommune)
- En glad skolestart (Hjørring Kommune)
Tilgange til arbejdet med overgange
I de syv projekters måder at arbejde med overgange på fandt undersøgelsen tolv fællestræk:
- Fælles pædagogisk grundlag
- Didaktisk pædagogik i børnehaverne
- Forberedelse i børnehaverne
- Besøg på skolen for børn og forældre
- Gode sociale relationer
- Videndeling om børnene
- Information om skolen til forældrene
- Opbygning af velfungerende skoleklasser
- Brug af artefakter (genstande som fx kufferter)
- Gentagelse af aktiviteter
- Politikker, rammer og organisering
- Kontakt med børnehaven efter skolestart
I kan læse mere om de tolv tilgange i erfaringsopsamlingen, som findes på eva.dk
Styrkede overgange – Erfaringsopsamling fra syv projekter om overgangen fra børnehave til SFO og skole er udarbejdet af Danmarks Evalueringsinstitut for Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling, 2016.
Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.