Forskning og viden
Styrkede overgange
Syv projekter i seks kommuner arbejdede i en periode fokuseret med at skabe sammenhængende og lærerige forløb for børn i overgangen fra dagtilbud til SFO og skole. Materialet giver inspiration til egen praksis.

Denne erfaringsopsamling henvender sig til ledere, medarbejdere, konsulenter og personale i den kommunale forvaltning.
Projekter
I erfaringsopsamlingen kan I læse om formålet og erfaringerne med disse syv projekter:
- Sammenhæng og inklusion (Holbæk Kommune)
- Intensiverede overdragelsesforløb for udsatte børn (Gladsaxe Kommune)
- Overgangsmarkører som trædesten fra dagtilbud til skole (Hjørring Kommune)
- Styrkede overgange mellem dagtilbud og skole (Odsherred Kommune)
- Fokus på skoleudsættelse (Aabenraa Kommune)
- Den røde tråd (Dragør Kommune)
- En glad skolestart (Hjørring Kommune)
Tilgange til arbejdet med overgange
I de syv projekters måder at arbejde med overgange på fandt undersøgelsen tolv fællestræk:
- Fælles pædagogisk grundlag
- Didaktisk pædagogik i børnehaverne
- Forberedelse i børnehaverne
- Besøg på skolen for børn og forældre
- Gode sociale relationer
- Videndeling om børnene
- Information om skolen til forældrene
- Opbygning af velfungerende skoleklasser
- Brug af artefakter (genstande som fx kufferter)
- Gentagelse af aktiviteter
- Politikker, rammer og organisering
- Kontakt med børnehaven efter skolestart
I kan læse mere om de tolv tilgange i erfaringsopsamlingen, som findes på eva.dk
Styrkede overgange – Erfaringsopsamling fra syv projekter om overgangen fra børnehave til SFO og skole er udarbejdet af Danmarks Evalueringsinstitut for Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling, 2016.