Forskning og viden

Bakspejlet: Legerig læring

Legen og den legende tilgang til læring danner i den styrkede pædagogiske læreplan udgangspunktet for de læringsprocesser, barnet indgår i. Dette temahæfte sætter fokus på forholdet mellem leg og læring.

pædagog med barn der leger
© Danmarks Evalueringsinstitut

Forskning viser, at det pædagogiske personale skal inddrage barnets perspektiver, hvis leg og læring skal blive en helhed. Det betyder, at der skal lægges vægt på selve læringsprocessen og på, hvad der giver mening for barnet.

Leg udvikles i samspil med det læringsindhold, som det pædagogiske personale giver barnet mulighed for at erfare. På den måde er leg og læring afhængige af hinanden.

Pædagogisk personale, der er åbne over for, at samspil rummer både leg og læring, giver bedre deltagelsesmuligheder for barnet. Hermed kan legen blive lærerig.

 

Materialets indhold

  • Tre artikler om leg og læring
  • Syv metoder til arbejdet med 0-2-årige børns læring
  • To redskaber til arbejdet med understøttelse af læring

Bag om materialet

Temahæftet 'Bakspejlet: Legerig læring' er udarbejdet af Danmarks Evalueringsinstitut, 2016.

Siden er opdateret 02. december 2020 af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.