Trygfondens Børneforskeningscenter afprøvede i 2016-2018 indsatsen ”Vi Lærer Sammen (VLS) i vuggestuen og dagplejen”. Indsatsen viste positiv effekt på børnenes ordforråd og talforståelse.
Indsatsen ”Vi Lærer Sammen i børnehaven” (VLS+) har positive effekter på børnehavebørns sprog, særligt når børnene arbejder med sproglige aktiviteter i små grupper. Det viser en rapport fra TrygFondens Børneforskningscenter.
To tidlige sprogindsatser Sprogtilegnelse via legebaseret læsning (SPELL) og Fart på sproget (FPS) viser sammenhæng mellem sprogindsatserne og læsekompetencer i 2. klasse for nogle grupper af børn.
Alle børn skal have mulighed for at udvikle et godt sprog. I denne guide kan I finde viden om og inspiration til, hvordan I kan løfte den sproglige udvikling for særligt de tosprogede børn.
Særligt børn i udsatte positioner har stor gavn af at gå i dagtilbud af høj kvalitet. Tiltag på et tidligt tidspunkt kan understøtte en positiv udvikling for børnene.
Udviklingsprogrammet Fremtidens Dagtilbud blev igangsat i 2013 af Børne- og Socialministeriet. Formålet var at udvikle og afprøve indsatser og redskaber i pædagogisk praksis, der kan bidrage til at styrke børnenes trivsel, udvikling og læring.
Udviklings- og forskningsprojektet "Styrket overgang til skole for børn i dagtilbud" blev igangsat af Børne-og Socialministeriet i perioden 2016-2018. Her kan I finde de materialer, der blev udviklet i forlængelse af projektet.
Med "Sprogpakken" får I metoder og redskaber til jeres arbejde med at stimulere børnenes sproglige udvikling. En række film viser jer, hvordan I kan anvende "Sprogpakken" i praksis, og hvordan I kan samarbejde med forældrene om sproglig stimulering af deres børn.