Forskning og viden

FRIDA Frokostordninger i dagtilbud

Kan frokostordninger i dagtilbud være med til at udnytte potentialet for sundhed og maddannelse blandt børn, og kan vi i stedet for passiv bespisning se frokostordninger som aktive læringsmuligheder?

Forside til FRIDA
© Aalborg Universitet

Forskningsprojektet tog udgangspunkt i det grundlag, som går under navnet ”den sundhedsfremmende skole”. Tanken er her, at det ikke bare er et spørgsmål om at gøre god og sund mad tilgængelig i forbindelse med spisetider. I stedet skal tanken om god mad, sundhed, ernæring og maddannelse gennemsyre hele den måde, dagtilbuddet arbejder på.

Det betyder fx, at der skal være en mad‐ og måltidspolitik i dagtilbud, og at maddannelsesaktiviteter skal indbygges i de pædagogiske og læringsmæssige aktiviteter i børnehaven. Det kræver både ledelsesmæssig opbakning og tværfagligt samarbejde mellem det pædagogiske og det køkkenfaglige personale.

I slutrapporten kan I læse mere om forskningsprojektet og dets resultater.

FRIDA (Frokostordninger i dagtilbud) er et forskningsprojekt fra Aalborg Universitet, hvor tre forskere har undersøgt hvert deres tema inden for aktiv madpædagogik. Projektet løb fra 2010-2014 og var støttet af NordeaFonden. Slutrapporten er udgivet i 2016.

Siden er opdateret 02. december 2020 af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.