Eksempel fra praksis

Aktivitetspædagogik

En fisk, en klump ler, et kunstværk: Børnehavebørnene fra Odden mærker, former og lykkes i denne film med at skabe hver deres lille keramiske kunstværk, som til slut indgår i en større, fælles udstilling på børnehavens græsplæne.

© Børne- og Undervisningsministeriet

Filmens varighed: 8.03 min.

 

Når indtryk bliver til udtryk

Fisk er glatte og sjove at røre ved. Og fisk kan tilberedes og spises. Ler kan ikke spises, men det er rart at mærke mellem fingrene. Ælte og forme. Pia Edsberg, der er leder i Nordskolen Odden Børnehave, lægger vægt på, at børnene får et solidt kendskab til de materialer, der indgår i den planlagte pædagogiske aktivitet. Og ligeså vigtigt er det at lade børnene opdage, at de kan meget mere, end de selv tror. I dette tilfælde bliver slutresultatet, den brændte lerfigur symbolet på, at hvert barn er lykkedes.    

Det er en pædagogisk opgave at planlægge aktiviteterne ud fra kendskabet til børnegruppen.

Bag om filmen

Filmen 'Aktivitetspædagogik - Når indtryk bliver til udtryk' (2019) er en del af Visuel pædagogisk grundbog af Søren Smidt og Svend Rossen, Københavns Professionshøjskole. Alle film kan ses på emu Dagtilbud.

Dagtilbud - Visuel pædagogisk grundbog

Visuel pædagogisk grundbog