Artikel

Seksualundervisning med afsæt i læreplanerne for spansk

Der er masser af muligheder for at tilrettelægge relevant spanskundervisning, der sikrer eleverne indsigt i seksualområdet. I artiklen kan du få indblik i, hvordan det kan gøres. 

Når eleverne møder spansk i 1.g., er seksualundervisning ikke det første, man beskæftiger sig med i undervisningen. Det handler først og fremmest om at kommunikere om det nære: Om eleverne selv, deres familier, deres hverdag og interesser.

Sideløbende og i sammenhæng med opbygningen af det elementære ordforråd og grammatik skal eleverne stifte bekendtskab med kultur, samfund og historie i den spansktalende del af verden.

Opgaven er i den henseende at koble tekster og øvrigt materiale med de kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge, som materialet lægger op til.

 

Arbejdet med forskellige tekster

Generelt er de centrale elementer i fagets kernestof på både stx og hhx at arbejde med tekster af mange forskellige slags, det være sig autentiske tekster som sange, artikler og litteratur eller som de fremgår i spanskfaglige antologier. Her er seksualundervisning nærliggende at arbejde med.

Det kan være i form af forskellige aspekter af køn, seksualitet, samtykke, kulturforskelle og ligheder og, ikke mindst rettigheder i form af retten til abort og retten til at leve i overensstemmelse med sin seksualitet og kønsidentitet.

 

Spansk som kulturfag

Udover at være et sprogfag er spansk i høj grad et kulturfag. Det betyder blandt andet, at underviseren i mange tilfælde kan udvikle forløb, der er i øjenhøjde med det liv og de interesser, de unge selv har eller oplever som vigtigt og nærværende: Fx kan eleverne have ønsker om at arbejde med forskellige kulturelle aspekter såvel som mere samfundsfaglige aspekter i udvalgte lande, eller det kan være tematiske forløb, der går på tværs af lande og regioner i det spansktalende område.

I alle tre år er der mulighed for at arbejde med seksuelle tematikker, der selvfølgelig tilpasses elevernes niveau. I 3.g. er udvalgte aspekter af seksualundervisningen desuden velegnet som eksamensemne.

Et af de temaer, som i løbet af de seneste år utvivlsomt har vækket elevernes interesse, er køn. Det har eleverne nemt ved at forholde sig til, omend de vil opleve, at der er store forskelle mellem Danmark, Spanien og i endnu højere grad den latinamerikanske del af sprogområdet.

Arbejdet med disse temaer tilgodeser det faglige mål at perspektivere viden om samfunds- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds- og kulturforhold. Med emnet er der rig mulighed for at få skærpet elevernes evne til at reflektere kritisk over nogle af de kulturelle forskelle, de kan blive præsenteret for og dermed gøre dem bedre i stand til at begå sig som verdensborgere i en globaliseret verden. Dermed er der både potentiale for at øge elevernes interkulturelle kompetencer og deres almendannelse.

 

Machismo, kønsroller og skønhedsidealer

Når eleverne første gang stifter bekendtskab med seksualitet og kønnede problemstillinger i øvrigt i spanskfaget, kan det være relevant i kaste lys på, hvordan man i den spansktalende verden i mere generel og traditionel forstand opfatter mænd og kvinder.

Et begreb, der i særlig grad er knyttet til opfattelsen af kønsroller, er begrebet ‘machismo’: Altså den måde hvorpå mandighed forherliges på en måde, der kommer til udtryk som overdrevet maskulinitet og en slags dominans over kvinder.

På samme måde kan det være relevant at kigge på, hvordan populærkulturen fremstiller kvinder som sexbomber, der fungerer som vedhæng til manden og hans behov.

Ligeledes er det interessant at undersøge, hvordan kvinder fremstilles i mere traditionel forstand i religiøse og katolske sammenhænge, og i de patriarkalske familiestrukturer, der mange steder i den latinamerikanske verden stadig hersker. Det kaldes ved et mindre brugt, men sigende begreb: ‘marianismo’. Begrebet er knyttet til Jomfru Maria som den evigt dydige, opofrende, men samtidig stærke kvinde, der mest af alt er tro mod manden, familiens patriark.

Her er det i elevsammenhænge særlig relevant at arbejde med de fordomme om kønsroller, eleverne måtte have, og lade dem undersøge, hvor de stammer fra, og hvilken reel forankring de har i og på det studerede område. Genstande for elevernes undersøgelser kan være alt fra sangtekster, musikvideoer, film, reklamer, tv-nyheder osv.

Udover at undersøge konkret, hvordan kvinder og mænd fremstilles, kan eleverne desuden undersøge, hvilke roller kønnene spiller, hvilket kvindesyn og mandesyn de er et udtryk for, og hvad man i øvrigt kan udlede af det, eleverne arbejder sig frem til? Er der fx nogle skønhedsidealer, som kvinder såvel som mænd er underlagt i måden de fremstilles på?

Et greb i arbejdet med at få en dybere forståelse for emnet kan være at lade eleverne undersøge i hvilket omfang noget af det, de iagttager i den spansktalende verden, også er gældende i fx Danmark og i vores del af verden.

Eleverne kan fx undersøge, hvor mange der får plastikoperationer i Danmark, og de kan undersøge, hvordan kønsfordelingen ser ud i folketinget. Hvad viser statistikker om vold mod kvinder, ligestilling, og hvordan behandles folk med anden seksualitet?

 

El machismo tóxico

Hvor undersøgelsen af ‘machismo’ og ‘marianismo’ har en mere beskrivende karakter, er et andet perspektiv at kigge på nogle af de konsekvenser, det stereotype kønssyn medfører. Her er det muligt at kigge på det, man på dansk betegner som ‘giftig maskulinitet’ og i forlængelse heraf; vold mod kvinder.

Et nøglebegreb i den undersøgelse er ‘feminicidios’, altså ‘kvindemord’, og eleverne kan fx undersøge omfanget af vold og mord på kvinder i de spansktalende dele af verden.

De kan ligeledes undersøge de mange protestbevægelser, som er dukket op takket være de sociale medier. Eksempelvis opstod den feministiske bevægelse Ni Una Menos med det formål at kæmpe imod vold og undertrykkelse mod kvinder.

Der er protestsange og slogans og ikke mindst adskillige autentiske tekster og dokumentarer, der redegør for, hvad kvinderne protesterer imod og siger stop for. Et eksempel på en protestsang er den feministiske gruppe Las Tesis og deres sang Un violador en tu camino.

En oplagt diskussion i denne forbindelse er, i hvilken grad den danske lovgivning om ‘samtykke’ kan og bør blive diskuteret i samfund som de latinamerikanske.

 

Kønsidentitet og seksualitet

Kredser det valgte emne om kønsidentitet er en mulighed at undersøge de vilkår som fx transpersoner lever under i den spansktalende verden, og det kan kombineres med et andet mere traditionelt spanskfagligt emne, der handler om at være ung. Hvordan er det så at være ung og fx ønske at skifte køn?

Her er en mulighed for at læse spanske og latinamerikanske unges personlige beretninger. Det kan suppleres med elevernes egen undersøgelse af, hvad statistikkerne om ‘delitos de odio’ viser.

Der er også velegnede spillefilm, der kredser om emnet. I filmen Carmen y Lola er der fx tale om en homoseksuel relation mellem to kvinder, hvor den ene af pigerne er fra en konservativ roma-familie. En chilensk film: Una mujer fantástica fortæller om et andet kærlighedsforhold mellem en mand og en transkvinde, og mange af Almodovars film strejfer også om kønsidentitet/er og forskellige former for seksualitet.

 

Seksualundervisning i spansk i samspil med andre fag

Det tværfaglige arbejde i spansk foregår ofte i samspil med fagene engelsk og samfundsfag, men også med andre sprogfag, psykologi og religion er det muligt at arbejde med emner, der handler om køn og seksualitet. Det gælder både, når der er tale om arbejdet med SRO og med SOP og SRP. 

Et konkret forslag til et emne, der kan behandles tværfagligt, er abortlovgivning. Argentina er fx et af de latinamerikanske lande, der efter årtiers kamp har tilladt abort, og i den forbindelse er der skrevet og debatteret voldsomt i medierne med argumenter for og imod.

Spansk og engelsk

Med faget engelsk kan eleverne sammenligne USA med Argentina eller med andre udvalgte lande i Latinamerika, hvor abortspørgsmålet er endnu mere konfliktfyldt.

Spansk og religion

Eleverne kan også sammenligne, hvordan bibeltekster bruges i den politiske debat i henholdsvis USA og i Latinamerika eller undersøge, hvilke politiske diskurser, der hersker i de studerede lande.

I samarbejde med religion er det desuden oplagt at undersøge, hvilken rolle religionen spiller i det hele taget i forhold til rettigheder i regionen.

Spansk og psykologi

Kombinationen med psykologi kan omhandle emnet om transseksuelles vilkår i den spansktalende verden. I den forbindelse kan eleverne bruge queer-teori eller kognitiv teori til at analysere udvalgte cases. Det kan være personlige beretninger om at være trans eller fx Netflix-serien La Veneno, der omhandler en kendt, spansk transseksuels liv i Spaniens 90’ere.

Spansk og samfundsfag

Der er desuden mange muligheder for tværfaglige samarbejder med samfundsfag. Det kan tage udgangspunkt i machismo og hegemonisk maskulinitet og eleverne kan bruge samfundsfaglig teori om køn og ulighed mellem kønnene for at forklare og forstå, hvordan machismo kommer til udtryk i udvalgte lande.

Eleverne kan desuden undersøge og analysere, hvordan kønsstereotyper fremstilles i Latinamerika og lave en diskursanalyse på spansksproget materiale i form af avisartikler, sangtekster, politiske taler osv.

En ting er sikker, og det er, at der i årene fremover vil være adskillige aspekter af seksualundervisningen i spansk, som vi som lærere kan udfolde i undervisningen.

 

Kreditering

Louise Friis Arfaoui og Maria Gavilán, Roskilde Gymnasium

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.