Artikel

Kritisk læsning og queerlæsning som metoder i dansk og engelsk

Seksualundervisning behøver ikke at være ubehagelig. Med teksten som det fælles tredje mellem dig og eleverne kan du bruge kritiske og queer metoder til at sætte din faglighed forrest i en vellykket dialog.

Kritisk læsning

Den kritiske læsning er en normkritisk tilgang, hvor man udfordrer normativitetens stabile position i det sociale rum og afslører dens konstruerede struktur.

Formålet med normkritisk læsning er således at dreje det kritisk-undersøgende fokus fra ”afvigelsen” til ”normaliteten”, som ellers har det særlige privilegium at være neutral, indiskutabel og usynlig. Vi skal udfordre de elementer i verden, vi tager for givet som normale eller naturlige.

Danskfaget kan hjælpe os med dette ved at blotlægge teksternes ”usynlige” normative præmisser – fx afsløre en idealisering af kernefamilien eller en dæmonisering af ikke-heteroseksualitet.

Hvad man typisk ser som faktuel viden, betragtes gennem de kritiske briller som situeret. Denne viden må nedbrydes og dekonstrueres med den hensigt at åbne op for ny viden. Herved gør man flere sandheder og måder at være menneske på tilgængelige.

Når man anvender dette blik, kan det opleves som en essensløs tilstand, hvilket kan være ubekræftende for ens menings- og identitetsforståelse. Læsningens mål er dog akkurat dét at udbrede horisonter og forstyrre priviligeringen af det (hetero)normative. Herved internaliseres en normkritisk bevidsthed, så eleverne selv bliver aktører i tekstlæsningen, men også i strukturelle forandringer i samfundet. Man kan derfor med fordel præsentere eleverne for tekster med queer tematikker og erfaringer.

Man skal afkode, hvad teksten siger om normativitet, men også hvad den ikke siger. Vi skal derfor nogle gange læse mod dens vilje. Det kan man gøre ved at stille spørgsmål til teksten som:

  • Hvilke stereotyper/strukturer gentager/forstærker den? Hvilke stereotyper/strukturer udfordrer den?
  • Hvilke kropslige, kønslige, seksuelle, følelsesmæssige erfaringer deler den med os? Hvilke udelukker den?

Disse ”ulydige læsninger” lægger op til spændende diskussioner af, hvordan sproget og diskurser er med til at skabe sandhed og normalitet, som eleverne kan reflektere over.

Queerlæsning

Kønnet anses af queerteoretikere som konstrueret. Man skal stille sig kritisk over for den heteronormative og binære forståelse af køn og seksualitet, da disse er op til forhandling. Læsningen påpeger således identitetens konstruerede karakter. Man læser altså efter det ikke-heteronormative potentiale.

Disse læsninger er særligt overraskende på ældre litteratur, da disse ofte læses med heteronormative briller, hvilket udelukker muligheder for at opdage queer tematikker. Ved at tænke på kønskategorier og seksualitet som flydende størrelser åbnes mulighedsrummet op for ikke-heteronormative begærs- og kønsopfattelser.

Læsningerne vil vise eleverne, at heteronormativitet ikke behøver være tekstlæsningens udgangspunkt, og at seksualitet og køn ikke nødvendigvis har en fast størrelse.

Relevante spørgsmål til tekstlæsningen:

  • Hvordan kan vi forstå karakterernes (begærs)relationer, hvis ikke vi antager deres seksualitet som hetero?
  • Hvordan kan vi forstå teksternes fremstillinger af køn, hvis vi ikke tænker dem som cis og særligt fastlåste i en binær opdeling af mand og kvinde?

Kritisk og queer teori er fortolkningsmetoder, der viser, at identiteter og verdensbilleder er situerede, konstruerede og flertallige. De kan med fordel understøttes af danskfagets øvrige redskaber.

Didaktiske aspekter

Når der arbejdes med sårbare emner som køn, krop og seksualitet, er det vigtigt:

  • At gøre plads til alle elever gennem et repræsentativt pensum og inkluderende sprogbrug
  • At man som lærer er i stand til selvkritisk at reflektere over egen formidling, så man ikke reproducerer skadelige normer og stereotyper
  • At undervisningen er så forudsigelig som muligt

Aftal med dine elever:

  • Nultolerance for nedsættende sprogbrug
  • Der snakkes ud fra teksten og ikke egne erfaringer (undgå selvudlevering)
  • Man må til hver en tid sige fra, hvis dialogen/emnet opleves som ubehagelig eller grænseoverskridende

Forslag til emner i dansk


Personkarakteristik

Man kan med fordel tage fat i beskrivelserne af Franz’ androgyne træk, hvor hans fingre fx beskrives som mærkeligt slanke og neglene sart lyserøde (Bang 1885, 3).

Han er smuk, slank og smidig, og ansigtet er udformet med en fornem næse og en lille, rød mund - “for lille egentlig for en mand” (Ibid., 5). Også Franz’ interesser ligger andetsteds end resten af gadens drenge (Ibid., 3). Mens drengene leger simple gadelege, går Franz langs byens butiksvinduer og betragter de forskellige pyntegenstande (Ibid., 4).

Det er beskrivelser af Franz’ fremtoning, der vækker mere genklang blandt de traditionelt feminine idealer end blandt de maskuline. Ved at se på disse androgyne karaktertræk kan man italesætte Franz’ kropslige performance, der adskiller sig fra de binære kønshandlinger i novellen.

Længslen mod kvindelig identitet

Franz længtes selv mod en kvindelig identitet. Han betragter borgerskabets fine kvinder. Mødet med hotelgæsten Miss Ellinor er centralt. Han oplever hende som en legemliggørelse af sine egne identitetsmæssige ønsker.

Regulering af Franz

Novellens karakterer forsøger gentagent at regulere Franz ud fra det heteronormative ideal ved at pege fingre ad hans femininitet. Det ses fx, når stuepigen Johanne arrigt skubber Franz fra sig, da han ikke vil deltage i hendes sensuelle leg, og som fortælleren beretter: ​​”Saadan var han; det var dog irriterende” (Ibid., 7).

Det ses også i novellens symbolikker, hvor Franz omtales som “Ein netter Zugvogel” - en trækfugl, der jævnligt rejser mod eksotiske himmelstrøg, der ligger uden for det regulative ideal, men som altid må vende tilbage til et sted, en klasse, et køn (Ibid., 6).

Novellens vendepunkt, hvor Franz er i teater og igen konfronteres med omverdenens blik, bliver fatalt. På scenen laver en eunuk elskovsfagter, imens han synger “es hat keinen Werth” (Ibid., 14). I passagen latterliggøres og parodieres manden uden sit lem på grund af sin “manglende mandighed”. Det resonerer negativt med Franz’ identitetsmæssige ønsker.

Franz forsøger herefter at tilpasse sig det heteronormative imperativ ved at opsøge en kvindelig sexarbejder. Han oplever dog, at “alting [gled] ud i en dyb og bundløs, en ubeskrivelig Lede. (...) en bedøvet Forbavselse over, at dette var Livet” (Ibid., 15). Franz tager i novellens slutning sit eget liv, da han erfarer, at han hverken kan tilpasse sig omgivelsernes forventninger eller udfolde sin identitet. På Franz’ dødsleje knytter stuepigen Johanne fortvivlet hånden mod himlen.

Refleksionsspørgsmål: Hvilken betydning har snævre, normative rammer for identitetsudfoldelse?

Andre kanoniserede forfattere som H.C. Andersen og Karen Blixen kan også med fordel læses med en kritisk, queer tilgang.


(Under)Repræsentation

I programmet advarer DR om “meget eksplicit” materiale (almindelige, nøgne kroppe). Ved at vise disse bryder programmet med ellers fastlåste rammer for, hvad der er acceptabelt at gøre med kroppe.

DR har altså et normkritisk initiativ i sigte, der kræver et repræsentativt materiale i både billede og sprog. Eleverne kan derfor undersøge hvilke mennesker, der præsenteres, og hvordan disse præsenteres, for at undersøge om DR bryder med de solidt forankrede rammer for heteronormativitet i mediebilledet.

I programmet fremmes et neutralt blik ved at vise kroppene på samme baggrund. Hver nøgen krop får sit æstetiske særkende; et bryst, et svaj, en kurve, en behåring, hvorved alle kroppe fremstår forskellige fra hinanden. Kroppenes forskelligheder bliver således det almindelige.

Der repræsenteres dog et overtal af hvide, kvindelige kroppe. Der mangler flerartede repræsentationer af mandlige kroppe, transkønnede kroppe, differentierede hudfarver og kroppe med funktionsnedsættelser for at kunne skabe et mangfoldiggørende perspektiv.

Slagsiden af underrepræsentationen kan resultere i, at modtageren oplever sin egen krop som forkert. Der løbes altså en risiko på vegne af de ikke-repræsenteredes trivsel, når DR kun eksponerer hvide, ciskønnede, heteroseksuelle og ikke-funktionsnedsatte kroppe.

Som seer må man derfor både være åben over for materialets informative potentiale, men samtidigt behandle programmet og den kulturelle kontekst med kritisk refleksion.

Refleksionsspørgsmål: Hvorfor er repræsentation vigtig?


Forslag til emner i engelsk


Serien foregår på en High School, hvor Otis driver en “sexklinik” med hjælp fra sin veninde, Maeve. Otis har viden om emnet, da hans mor er sexolog. Det betyder, at Otis besidder et psykologisk-analytisk blik for de andre elevers usikkerheder og spørgsmål vedrørende køn, krop og seksualitet.

Gennem serien præsenteres karakterer, der på forskellig vis udforsker de kønslige og seksuelle mulighedsrum. Vi skal undersøge, hvordan disse karakterer performer/konstruerer deres seksuelle og/eller kønslige identiteter.

Queer-forskydninger

I afsnit 7 skal eleverne til “School Dance” med temaet “Happily ever after”. Den feministiske Maeve er ikke interesseret, da hun mener, det inviterer til et “cinderellacomplex” (frygt for selvstændighed) - en distancering fra det klassiske billede på den handlende (inviterende) mand og den tålmodigt passive kvinde. Et perspektiv Maeves kæreste, den succesfulde sportsfyr Jackson, ikke er bekendt med. Han antager, at hun vil med og udleve heteronormen uden at have spurgt hende.

Da Otis, modsat Jackson, antager, at hans kvindelige kæreste Ola ikke er interesseret i “en amerikansk tradition, der hylder sexisme og falbyder et urealistisk billede af romantisk kærlighed”, bliver han overrasket. Selvom Ola udfordrer den feminine norm med sit korte hår og kedeldragt, vil hun gerne med til festen. Her viser Ola, at man godt kan udfordre normerne uden at forkaste al normativitet - det handler om små forskydninger. Dette understreges, da Ola tager til fest i jakkesæt.

Karakteren Adam fremstilles som en gennemført stereotyp. Han har en kort frisure, går i hættetrøje, jeans og en slidt læderjakke, ytrer sig med få ord og bruger sit kropssprog til at markere sig som en “rod”. I afsnit 8 er han dog til eftersidning med den selverklærede homoseksuelle Eric, der udforsker kønskategorier ved at bruge make-up, smykker og kulørt tøj.

En fysisk konflikt udvikler sig til en seksuel erfaring - den første homoseksuelle for Adam. Efterfølgende vender Adam tilbage til sin stereotype adfærd i frygt for det, han lige har opdaget om sig selv. Hans faktiske identitet og seksualitet stemmer ikke overens med hans heteronormative selvbillede.

I serien finder vi muligheden for at udforske egen identitet og den mistrivsel, det kan medføre ikke at have handlerum.

Refleksionsspørgsmål: How does one challenge the narrow space of heteronormativity?


Når den kritiske metode bruges på en tale, skal man identificere, hvilke sandheder der tales ud fra og diskutere, hvilke konnotationer ordene vækker hos modtageren.

Herved påbegyndes også en samtale om, hvad der ikke siges.

Ordvalgets ladning

Når Rubio benytter vendinger som: “end the life of an unborn child” og “unborn human beings have their life ended” ses det, hvordan ordvalgene understreger budskabet. Ved at omtale det som børn og mennesker udtrykkes en bestemt sandhed; nemlig at et foster allerede i de første stadier af graviditeten er et autonomt og kognitivt levedygtigt væsen. Det er et bevidst valg ikke at sige “foster”.

At bruge termen pro-life er også ladet. Den oplagte modsætning til ‘liv’ er ‘død’. De fleste kan nemt stemme i at være for livet. Spørgsmålet er nærmere, hvornår noget defineres som et liv. Herved bliver man opmærksom på, at talen gentager en strukturel praksis, hvor kvindens selvbestemmelse over egen krop tages fra hende.

Eleverne kan overveje, hvad man ville sige, hvis taleren var pro-choice.

Med sætningen “every child deserves the right not just to be born, but also the right to live and thrive” er det relevant at spørge: Do these principles also apply to women? Is it possible for freedom and limited autonomy to coexist?


Veje videre

Hvis man vil udforske queer-læsning af kanoniserede forfattere, kan man søge inspiration hos den danske litterat Dag Heede. Han har skrevet tre bøger om henholdsvis H. C. Andersen, Herman Bang og Karen Blixen (se litteraturlisten). Også hans analyse af H.C. Andersens ”Den lille Havfrue” i antologien ”Litteraturens tilgange” (Fibiger & Mølgaard, 2023) kan inspirere.

Ditte Campions bog ”Blik for køn” er ligeledes relevant ift. tekster med repræsentation af ikke-konventionelle køn, seksualiteter og familieformer.

Kreditering

Jeanette Gundesbøl Sørensen, Cand.mag i Nordisk sprog og litteratur og Psykologi og Mai Wissing Christensen, Cand.mag i Nordisk sprog og litteratur og Historie

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.