Artikel

6 råd til ledere om god seksualundervisning

På denne side kan du finde 6 råd til ledere om god seksualundervisning.

1. VÆR INDDRAGENDE, TYDELIG OG HELHEDSORIENTERET I PLANLÆGNINGEN

Det er ledelsens opgave at udstikke en klar ramme for lærere og elever og sikre, at der tænkes hele vejen rundt, blandt andet med henblik på valget af de fag, undervisningen foretages i. Det er også ledelsens ansvar, at lærerne og eleverne på den enkelte skole bliver involveret i det rette omfang og i de rette fag, så alle kender deres rolle og ansvar.

2. INDDRAG ELEVERNES PERSPEKTIV

Reflekter over, hvordan eleverne inddrages aktivt i tilrettelæggelsen. Det gælder både i planlægningen og evalueringen af undervisningen. Elevinddragelse sikrer i høj grad, at undervisningen bliver oplevet som vedkommende og relevant. Det kan eksempelvis ske ved at etablere et råd med seksualområdet som omdrejningspunkt.

3. LAD IKKE NØDVENDIGVIS SEKSUALUNDERVISNINGEN INDGÅ I ALLE FAG

Det er ledelsens opgave at afgøre, hvordan seksualundervisning mest hensigtsmæssigt kan indgå i institutionens fag. Seksualundervisning skal ikke presses ind i fag, hvor det ikke har et naturligt ophæng i læreplanen, men det er ledelsens ansvar at understøtte, at faggrupperne har en åben tilgang til, hvor i faget seksualundervisning eventuelt kan inddrages.

4. LAD IKKE ÉN LÆRER VÆRE ALENE MED ANSVARET FOR SEKSUAL-UNDERVISNING

Ledelsen kan med fordel nedsætte et udvalg af lærere, som bliver kontakt-/ressourcepersoner for de øvrige lærere. Det kan eksempelvis være dem med en særlig interesse, relevant efteruddannelse eller erfaring med seksualundervisning. Ledelsen kan i den forbindelse opfordre til, at lærerne for de enkelte klasser holder fælles møder, hvor de planlægger konkrete forløb på tværs af fag i klassen.

5. BRUG TEMADAGE SOM ET SUPPLEMENT TIL 5 UNDERVISNINGEN I DE ENKELTE FAG

Det er oplagt at holde temadage om særlige temaer og områder, som ikke har rod i enkelte gymnasiefag. Temadage kan dermed fungere som et supplement til seksualundervisning i de enkelte fag.

6. TÆNK LÆNGERE END UNDERVISNINGSLOKALET

Seksualundervisning kan give anledning til at se på trivsel, kultur, omgangstone m.v. for hele skolen – blandt andet i forhold til festkultur, studieture, introperioder og brug af sociale medier. Reflekter over, hvordan ledelsen kan understøtte en god og inkluderende digital kultur på skolen. Der kan med fordel oprettes et beredskab i tilfælde af digital konflikt, herunder af seksuel karakter.

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.