Aktivitet

Hvad er dit mindset? Psykologien gør dig bevidst om din tilgang til læring

Har du et fixed mindset eller et growth mindset? Forskeren Carol Dweck har undersøgt, hvilken betydning ens mindset har for læring. At blive bevidst om ens mindset kan forbedre ens evne til at lære.

Aktiviteten varer 90 minutter, og egner sig til alle fag, men er fagfagligt relevant for psykologielever

Forskellen på et fixed mindset og et growth mindset

Hvis man har et fixed mindset, tror man, at ens evner er medfødte og dermed uforanderlige. Hvis man derimod har et growth mindset, har man tankegangen, at hvis man arbejder med det, der er svært, er der altid mulighed for forbedring.

Forskning af Dweck har vist, at børn, der manipuleres til at gå til en opgave med enten fixed eller growth mindset, vil udvise klare tegn på fastlåsthed ved fixed mindset eller gåpåmod ved growth mindset, når man efterfølgende beder dem løse nye opgaver.

I øvelsen her arbejder eleverne dels med et eksperiment, der viser Dwecks forskning, og dels med strategier til læring med et growth-mindset.

På den måde opfyldes faglige mål i psykologi samtidig med, at eleverne trænes i at arbejde med faglige begreber og læringsstrategier.

Planlægning og overvejelser

Før modulet anbefales det, at læreren har sørget for

  • en kort tekst om Dwecks fixed og growth mindset kategorier på nettet, som eleverne kan læse sammen
  • nogle spørgsmål til den pågældende tekst
  • et par billeder, der illustrerer fixed-mindset og growth-mindset, måske med udsagn, der passer til de to mind-set, som man kan diskutere med klassen. F.eks. ”Flot, du er så dygtig = mine evner ligger fast” og ”Godt gået, man kan se, du virkelig har arbejdet hårdt = øvelse gør mester”.
  • en kort video, der viser eksperimentet om mindset, som Dweck foretog med børn. Der ligger en på youtube med titlen ”Carol Dweck: The Effect of Praise on Mindsets”. I videoen kan man se, at Dweck arbejder med to former for feedback – enten ros af elevens intelligens eller ros af elevens indsats. Roses resultatet, vil eleven påvirkes (’manipuleres’) til at have et fixed mindset, hvorimod ros af indsatsen vil foranledige et growth mindset. De to typer feedback er med andre ord den uafhængige variabel, Dweck tester.

Del 1

Inddel eleverne i grupper á fire, og tildel hver elev et bogstav A, B, C eller D. Sammen læser gruppen den korte tekst om Dwecks teori om mindset og ser de billeder, læreren har fundet frem. Dernæst besvarer eleverne spørgsmålene til teksten. Afsluttende samles der op i plenum med fokus på en klar definition af de to typer af mindset og forskellen på ros af intelligens og ros af indsats.

Del 2

Vis den korte film om Dwecks eksperiment to gange for klassen. Første gang ser man klippet igennem, anden gang tager eleverne individuelle noter på papir, hvor de svarer på følgende: Hvad er eksperimentets formål, procedure og resultater?

I grupperne deler eleverne noter og laver et fælles notat med de tre vigtigste pointer fra filmen.

Lav en kort fælles opsamling og oprids af forskellene mellem et fixed mindset og et growth mindset. Brug illustrationer fra nettet samt følgende udsagn:

Fixed:

”Jeg ved ikke nok om emnet, så jeg kommer bare til at se dum ud, hvis jeg rækker hånden op”

”Jeg havde ikke tid nok til opgaven, og læreren er alt for streng”

”Jeg duer bare ikke til matematik”

”I min familie er vi dårlige til sprog”

”Det nytter ikke, jeg har ikke evnerne”

Growth:

”Hvis jeg læser på det, bliver jeg bedre næste gang”

”Hvem kan hjælpe mig med at øve mig i oplægget”

”Hvad kan jeg selv gøre, for at blive bedre?”

”Pyt med, at jeg fik 4 – hvis jeg arbejdet mere struktureret, skal det nok blive bedre efterhånden”

”Jeg bliver bedre, hvis jeg anvender andre strategier”

Del 3

A interviewer nu B – C interviewer D. Herefter bytter man, så B interviewer A og D interviewer C. Der afsættes god tid til interviewet (30 minutter)

  1. Hvad tænker du om, at det er bedre at få ros for indsatsen end for ens intelligens?
  2. Hvornår/i hvilke fag/opgaver/fritidsinteresser oplever du at have haft et fixed mindset?
  3. Fortæl om en konkret situation – hvad lavede du? Hvad ville du gerne opnå? Hvad sagde andre til dig? Hvad sagde du til dig selv?
  4. Hvornår/i hvilke fag/opgaver/fritidsinteresser har du lagt mærke til, at du har et growth mindset?
  5. Fortæl om en konkret situation – hvad lavede du? Hvad ville du gerne opnå? Hvad sagde andre til dig? Hvad sagde du til dig selv?
  6. Hvilke effekter har de to mindsets haft på din læring?
  7. Hvad kan du lære om dig selv i de forskellige situationer?
  8. Hvad kunne du godt tænke dig at gøre mere af fremover?
  9. Hvordan håber du, det kan påvirke din læring?

Efter interviewet samler man i grupperne kort op på, hvad de hver især fandt ud af om den, man interviewede:

  1. A har haft et fixed mindset, når…
  2. A har haft et growth mindset, når…
  3. A ved om sig selv, at…
  4. A vil gerne fremover øve sig i at…
  5. A håber, det vil påvirke læringen ved at…

Lav herefter en fælles opsamling om oplevelserne med at interviewe hinanden.

Del 4

Læreren stiller spørgsmål, som grupperne får lidt tid til at overveje, hvorefter man hører forskellige svar i plenum. Spørgsmålene kan f.eks. være:

  1. Hvem bør vide, at mindset har betydning for læring?
  2. Hvordan kan man som elev arbejde med sit mindset?
  3. Hvordan kan lærerne indrette undervisningen, så den tager hensyn til mindset?
  4. Hvilken rolle spiller ens mindset for motivation?
  5. Hvornår har I selv oplevet, at ros for indsats vis-a-vis intelligens har haft betydning for jeres motivation?
  6. Andre ideer til, hvornår viden om mindset kan være relevant?

Afslut med en fælles evaluering af øvelsesformen samt af øvelsen.

Kreditering

Mette Morell, Lektor Nørre Gymnasium i samarbejde med CFU.

I samarbejde med:

Materialet er udarbejdet af Centre for Undervisningsmidler (CFU) - en del af af Danmarks Professionshøjskoler.

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.