Artikel

Reklamer og neuromarketing

Psykologien kan bruges til at forstå de neurologiske og kognitionspsykologiske årsager til effekten af reklamer, hvis man da tør finde ud af, hvordan man konstant bliver manipuleret med?

Hvad afgør om du køber det ene produkt eller det andet i supermarkedet? Er det frit valg, eller er du over tid blevet præget?

Brug neuropsykologien og kognitionspsykologien til at forstå de hjernemæssige strukturer, der er involveret i de processer, der afgør, hvordan vi vurderer de enkelte produkter. Socialpsykologien kan også anvendes til at forstå, hvordan man også ofte tilkøber en social identitet med sine forbrugsvaner.

Grundlæggende om markedsføring

Alle reklamer kan bruges i en analyse. Klassen kan evt. deles op og analysere forskellige reklamer og præsentere deres analyser til hinanden. En måde at komme hurtigt i gang med en analyse på, er ved at opdele reklamen efter hvad Harold Laswell (1902-1978) sagde om kommunikation:

Who (says) What (to) Whom (in) What Channel (with) What Effect?

De fire dele - hvem, hvad, til hvem, i hvilket medie og med hvilken effekt kan være omdrejningspunktet for et tema om reklamepsykologi:

  • Hvem kræver viden om firmaer og brands. Måske kan forløbet tage udgangspunkt i forskellige cases.
  • Hvad kræver viden om budskabet. Budskaber i reklamer kan præsenteres med forskellige virkemidler. Argumenter, farver, brugen af eksperter eller brug af følelser. Det kræver viden om forskellige elementers effekt.
  • Til hvem kræver viden om forbrugeren. Igennem en minervaanalyse kan man se på segmenter. Man kan også benytte en kognitiv tilgang og se på, hvordan mennesker bearbejder budskaber.
  • I hvilket medie kræver viden om forskellige medier. Mediet kræver, at forbrugergruppen befinder sig på og benytter disse medier. Man kan se på, hvilken rolle reklamer spiller på Facebook eller se på, om der er mønstre for, hvilke virkemidler reklamerne benytter.
  • Med hvilken effekt er naturligvis hovedspørgsmålet. Som regel ønsker firmaet bag et brand at sælge sine varer, derfor vil mange af ovenstående fokusområder relatere sig til netop dette punkt.

Kreditering

Udarbejdet i samarbejde med CFU.

I samarbejde med:

Materialet er udarbejdet af Centre for Undervisningsmidler (CFU) - en del af af Danmarks Professionshøjskoler.

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.