Nyhed
Nyt fra fagkonsulenten i psykologi - januar 2025
Opsamling på sidste skoleårs censorevaluering
FIP
Inspirationsmaterialet om metode på C-niveau
Artikel om fiktionsmateriale
Om caseanalyse i SRP’er
Kære psykologikolleger
Jeg håber, I har haft en god juleferie, og at I også glæder jer til at komme tilbage i klasselokalerne. Her følger lidt nyt fra vores fag.
Opsamling på sidste skoleårs censorevaluering
På Psykologilærerforeningens årsmøde i november præsenterede jeg væsentlige resultater og opmærksomhedspunkter fra den censorevaluering, jeg indbød til i slutningen af sidste skoleår. Jeg har samlet denne opsamling i lidt længere skriftlig form og uploadet den på forsiden af det Google-site, hvor jeg også placerer materialer fra fx FIP-kurser.
Det har været meget interessant at læse jeres svar, input og kommentarer. Samlet set er det mit indtryk, at psykologieksamenerne kører ganske fornuftigt, men som pointeret i opsamlingen er der stadig nogle punkter, som det vil være godt, at vi fortsat har fokus på og får drøftet.
FIP i skoleåret 2024-2025
FIP vest bliver afholdt d. 20. marts på Learnmark Horsens, og FIP øst bliver afholdt d. 10. april på Skt. Annæ Gymnasium. Jeg håber at se så mange af jer som muligt, og I kan stadig nå at melde jer til her.
I dette skoleår er temaet for FIP faglig trivsel, og vi vil bl.a. have fokus på at skabe faglig trivsel i et presset undervisningsår på psykologi C.
Programmet kommer i korte træk til at omfatte:
- Et oplæg om at skabe rum til fordybelse i psykologi C-undervisningen ved Anna Højmark Jørgensen fra Roskilde Gymnasium
- En præsentation af et tema til undervisningen ved Maja Christina Lerche Høgh fra Midtbyens Gymnasium - Mercantec
- Et punkt om at skabe gode eksamenssituationer
Materialerne fra de foregående FIP-kurser kan man finde på følgende Google-site.
Inspirationsmaterialet om metode på C-niveau
Inspirationsmaterialet om, hvordan man kan honorere metodekravet på C-niveau, er nu udgivet, og man kan bl.a. finde udgivelsen på forsiden af mit Google-site.
EMU-artikel om at anvende fiktionsmateriale i undervisningen
På foreningens årsmøde holdt Ditte Campion og jeg en workshop om, hvordan man på en meningsfuld måde kan anvende fiktionsmateriale i psykologiundervisningen. Pointerne fra denne workshop har vi formidlet i en artikel, som er at finde på EMU’en her.
Om caseanalyse i SRP’er
Jeg kan på baggrund af en række henvendelser forstå, at der blandt nogle psykologilærere hersker tvivl om, hvorvidt en SRP med psykologi skal indeholde en caseanalyse forstået som en psykologisk analyse af en eller få personers liv, oplevelser eller handlinger (beskrevet i fx en avisartikel).
Det er ikke et krav, at en SRP indeholder en caseanalyse.
Elever kan nemlig fint demonstrere kompetencer i psykologisk analyse ved at anvende en række forskellige analyse-”objekter”, dvs. forskellige former for empiri, som ikke nødvendigvis er cases.
I følgende EMU-artikel gives der bl.a. inspiration til dette:
https://emu.dk/stx/psykologi/srp-og-fagligt-samspil/psykologifaget-i-samspil-med-sprogfag-i-srp
Magnus Riisager
Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.