Aktivitet
Sæt musikbegreber på spil
Lav små kort med faglige begreber til musik og lad eleverne spille sig dygtige. Kort aktivitet på 10-20 minutter til musik på alle niveauer på stx.
Eleverne repeterer og indlærer centrale musikfaglige begreber. I forløbet arbejdes der bl.a. med følgende faglige mål fra musik C på stx: ”identificere musikalske parametre og deres anvendelse og virkning i væsensforskellige perioder, stilarter og genrer gennem analyse af såvel klingende musik som grafiske repræsentationer med anvendelse af elementær musikfaglig terminologi og metode”
1. Planlægning/overvejelser
Aktiviteten placeres som opsamling på et tema eller som repetition.
Inddel klassen i grupper af 3-4 elever og udarbejd en liste med begreber. - Se “Begrebsspil med rock”. Print så der er ét eksemplar til hver gruppe og klip dem ud i små sedler.
2. Forløbets opbygning
Inddel eleverne i grupper og uddel begrebskort til hver gruppe.
I grupperne skiftes eleverne til at trække et begrebskort og forklare begrebet for de andre i gruppen, som skal gætte begrebet.
Der gives 1 point til eleven, der gætter begrebet, samt til den der forklarer begrebet. Hvis begrebet ikke gættes indenfor eksempelvis 2 minutter, så lægges begrebskortet tilbage, og turen går videre.
Øvelsen kan tilpasses ved at justere på tiden eller lave et pointsystem, så der er 3 point, hvis det er første gæt, 2 point hvis det er andet og ellers 1 point.
3. Evaluering:
Slut af med selv at forklare begreberne ét for ét og giv point til de grupper, der gætter dem.
Kreditering
Produceret af Christine Kjeldager Østergaard, Rybners Gymnasium