Aktivitet
Få den gode idé til filmen
Lars Von Trier har sagt det gentagne gange: Film er intet uden en god historie! Denne øvelse handler om idégenerering i forbindelse med elevproduktion af fiktionsfilm.
Øvelsen er udviklet til mediefag. Den kan bruges på alle gymnasiale uddannelser og niveauer.
Anslået tidsforbrug: ca. 30 minutter
Øvelsen systematiserer idégenereringen i mediefag, samtidig med at den peger på centrale aspekter i opbygning af en god historie – fx mål, konflikter og vendepunkter. Øvelsen får eleverne til at tænke i nye baner og udgør de første vigtige skridt i konceptualiseringen af deres film. Der arbejdes med følgende faglige mål (mediefag B - stx):
- Produktionstilrettelæggelse, herunder arbejde med mediefaglige værktøjer og udarbejdelse af manuskript
- I grupper planlægge, gennemføre og distribuere medieproduktioner.
Planlægning/overvejelser
Print vedhæftede ark ”Idégenerering – stationer” ud. Øvelsen forudsætter, at eleverne på forhånd er inddelt i produktionsgrupper. Læreren designer desuden klasserummets stole og borde på en måde, så der dannes syv stationer rundt om i lokalet. Øvelsen kan også udføres udendørs, hvis vejret tillader det.
Aktivitetens opbygning
Holdet eller klassen arbejder i deres produktionsgrupper. På hver station lægges et ark med spørgsmål ud – jf. dokumentet ”Idégenerering – stationer”. De syv stationer (station 0 og 6 andre) indeholder spørgsmål vedr. følgende:
0: Hovedkarakter
1: Rekvisitter
2: Fortid
3: Vilje og mål
4: Modstander og konflikt
5: Vendepunkter
6: Slutning
Øvelsen forløber på denne måde:
-
Grupperne starter med at bevæge sig hen til en station. Læreren kan have fastlagt en bestemt rækkefølge, men det er ikke nødvendigt.
-
På hver station bruger de 3 minutter til at finde ud af, hvad de skal svare. Fx på station 0: Hvordan hovedkarakteren skal være, hvordan han/hun skal se ud, og hvor gammel hovedkarakteren skal være.
-
Efter 3 minutter bevæger gruppen sig videre til den næste station med nye spørgsmål til deres historie. Læreren styrer tiden fx ved et elektronisk ur vist via projektoren.
-
Hvis en station er optaget, kan gruppen gå hen til den næste ledige station.
-
Øvelsen afsluttes, når alle grupper har været rundt på alle stationer.
Evaluering
Øvelsen evalueres formativt ved, at to grupper efterfølgende går sammen og fortæller om deres historie, og hvad de fik ud øvelsen. Dernæst giver grupperne hinanden feedback og gode råd til det videre arbejde med historien.
Kreditering
Produceret af Katrine Wickmann, Tårnby Gymnasium.