Forløb
Lav 3D-skilte, og lær om rumgeometri
Lille forløb på 4 moduler à 90 min til matematik A, hvor eleverne udarbejder et eget 3D-skilt i stil med dem, der ses i sportskampe i TV. Eleverne prøver at oversætte et praktisk problem til matematik og får uddybet deres forståelse af rumgeometri, centralperspektiv og vektorregning i 3 dimensioner.
I forløbet udnytter eleverne deres matematiske kundskaber til at lave en perspektivtegning af bogstaver på gulvet. Målet er, at eleverne laver en simpel model, så de kan skrive et ord på gulvet med tape.
Forløbet kommer omkring følgende faglige mål:
-
oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse
-
opstille geometriske modeller og løse geometriske problemer baseret på en analytisk beskrivelse af geometriske figurer og flader i koordinatsystemer samt udnytte dette til at svare på teoretiske og praktiske spørgsmål, herunder problemløsning med anvendelse af vektorfunktioner og funktioner af to variable.
1. Planlægning/overvejelser
Inddel klassen i grupper på 2-3 elever, der skal arbejde sammen om at udvikle et bogstav til et 3D-skilt. Indkøb bred farvet tape til at skrive ordene med.
Lav eller print gerne på forhånd et eksempel på et bogstav, som eleverne ser, lige når de kommer ind i lokalet. Find også eksempler på 3D-skilte og tegninger ved at lave en billedsøgning på eksempelvis ”3D advertising on field” eller ”3D street art”.
2. Forløbets opbygning
Del 1: Introduktion og opsætning af koordinatsystem
Start med at introducere projektet, og vis udvalgte eksempler. Forklar, hvordan kameraer i en fast position kan narre øjet ved at lave bogstaver, hvor sigtelinjerne til bogstaverne på gulvet stemmer med sigtelinjerne for virtuelle bogstaver, der står op.
Gennemgå et lille eksempel på beregning af punkter for ét bogstav – gerne et eksempel, der allerede er sat op i klasselokalet.
I fællesskab bestemmer klassen nu ét ord, de vil skrive, så der er ét bogstav per gruppe. Beslut sammen, hvor ordet skal skrives, og fra hvilken vinkel det skal ses.
Introducer til sidst det 3D koordinatsystem, der skal bruges, og fastlæg, hvor hvilke bogstaver skal stå i det indførte koordinatsystem. Bestem sammen koordinaterne til den position, hvor kameraet skal placeres.
Del 2: Produktion af bogstaver
Eleverne går ud i grupper og løser følgende opgaver:
-
Design det tildelte bogstav.
-
Bestem koordinaterne for de punkter, der skal til for at beskrive det valgte bogstav.
-
Opstil parameterfremstillingen for de linjer, der går gennem punkterne på bogstavet og kamerapositionen.
-
Opstil ligning for gulvet, og beregn skæringspunkterne mellem gulvet og linjerne fra kameraet gennem punkterne på bogstavet.
-
Tegn og klip bogstavet ud af papir, så I får en papirmodel af bogstavet
Del 3: opstilling af 3D-ord
Startposition for hvert bogstav markeres på det valgte sted, og eleverne taper deres ord op ud fra deres beregninger og model. Til sidst tages billeder fra den valgte kameraposition som dokumentation.
3. Evaluering:
Eleverne skriver parvist en rapport over forløbet, der med udgangspunkt i de angivne faglige mål, dokumenterer deres udvikling og beregninger af bogstavet.
Kreditering
Produceret af Lisa Christensen/CFU-webredaktør Jacob Stenløkke Bendtsen