Artikel

AI i gymnasiernes matematikundervisning

Lektor Jesper Bruun fra Naturfagenes didaktik har samlet indsigterne fra fire oplæg om AI i gymnasiernes matematikundervisning.

Baggrund

Jeg er lektor på Institut for Naturfagenes Didaktik på Københavns Universitet. Siden ChatGPT for alvor kom frem i 2023, har jeg lavet præliminære undersøgelser af, hvad vi kan bruge Large Language Model-teknologier (LLM-teknologier) til i gymnasiet. Jeg har lavet oplæg om det på teoretisk pædagogikum og via seminar-serien INDsigt.

I foråret 2024 afholdt jeg fire oplæg om kunstig intelligens i matematikundervisningen i forbindelse med FIP matematik. Oplæggene blev afholdt i marts og april i Jylland og på Sjælland for hhv. HF og STX/HTX/HHX. Da der i skrivende stund ikke eksisterer ret meget forskning om, hvordan kunstig intelligens kan bruges i matematikundervisningen, har jeg efter aftale med fagkonsulenten nedskrevet, hvad jeg mener er de vigtigste pointer fra de fire oplæg.

De fire oplæg varede alle to timer og indeholdt øvelser, hvor lærerne i grupper skulle forholde sig til brug af kunstig intelligens. De blev inviteret til at lave anonyme indlæg på digitale tavler som opsamling på deres arbejde og diskussioner. Imens lærerne diskuterede, gik jeg rundt mellem grupperne og lyttede, sparrede og diskuterede. Dette dokument bygger således dels på de deltagende læreres (anonyme) nedskrevne refleksioner, dels på de interaktioner, som jeg har kunnet genkalde mig efterfølgende, og dels på de tanker jeg har gjort mig før og efter oplæggene.

Jeg har struktureret dokumentet ud fra FIP-oplæggenes bestanddele. Det begynder med en oversigt over, hvordan LLM’er (især ChatGPT) bruges af lærere og elever lige nu. Herefter følger en undersøgelse foretaget på et dansk forstadsgymnasium - og FIP-lærernes analyser af elevernes interaktioner. Det leder til et afsnit med mine læringsteoretiske overvejelser. Herefter undersøges kort muligheden for at anvende LLM’er til formativ evaluering i gymnasiet. En del lærere på FIP-kurserne forsøgte sig med at lave deres egne chatbots, hvilket har fået et selvstændigt afsnit. Dokumentet runder af med etiske overvejelser, som også er informeret af nogle af de bekymringer, som de deltagende lærere gav udtryk for.

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.