Kompetenceudvikling

Temadag: Karrierelæring og overgange

Karrierelæring er led i at kvalificere elevernes valg af uddannelse, erhverv og vej igennem livet. Hent oplæg fra temadagene 6. og 7. november 2018.

Elevernes studie- og karriereperspektiv   

Studie- og karriereperspektivet indeholder de aktiviteter hvor eleverne bliver orienteret om og arbejder med valg i forbindelse med uddannelse og fremtidig karriere og erhverv. Dette vil sige den tid, hvor eleverne deltager i forskellige former for præsentationer af og refleksioner over, hvad deres uddannelse og valgte fag kan give af uddannelses- og erhvervsmuligheder efterfølgende.

 

Karriereperspektivet rummer tre dimensioner:

  • viden om fag, uddannelse og erhverv
  • viden om valg og valgprocesser og deres konsekvenser
  • individuelle refleksioner om evner og interesser, muligheder og begrænsninger.  

 

Karrierebevidstheden dannes hos eleverne i undervisningen i fagene og i øvrige aktiviteter, som er organiseret af institutionen til styrkelse af elevernes viden om og forståelse for fagenes rolle i videreuddannelse og erhverv. Eleverne orienteres om og reflekterer over, hvad de faglige mål i fagene bidrager til i forhold til elevernes valg af studieretning og videre uddannelse og erhverv.

 

 

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.