Kompetenceudvikling

Temadag: Karrierelæring og overgange

Karrierelæring er led i at kvalificere elevernes valg af uddannelse, erhverv og vej igennem livet. Hent oplæg fra temadagene 6. og 7. november 2018.

Elevernes studie- og karriereperspektiv   

Studie- og karriereperspektivet indeholder de aktiviteter hvor eleverne bliver orienteret om og arbejder med valg i forbindelse med uddannelse og fremtidig karriere og erhverv. Dette vil sige den tid, hvor eleverne deltager i forskellige former for præsentationer af og refleksioner over, hvad deres uddannelse og valgte fag kan give af uddannelses- og erhvervsmuligheder efterfølgende.

 

Karriereperspektivet rummer tre dimensioner:

  • viden om fag, uddannelse og erhverv
  • viden om valg og valgprocesser og deres konsekvenser
  • individuelle refleksioner om evner og interesser, muligheder og begrænsninger.  

 

Karrierebevidstheden dannes hos eleverne i undervisningen i fagene og i øvrige aktiviteter, som er organiseret af institutionen til styrkelse af elevernes viden om og forståelse for fagenes rolle i videreuddannelse og erhverv. Eleverne orienteres om og reflekterer over, hvad de faglige mål i fagene bidrager til i forhold til elevernes valg af studieretning og videre uddannelse og erhverv.