Artikel

Digitale ordbøger i undervisningen

Hvordan kan vi ruste vores elever til eksamen med digitaliserede ordbøger? Den skriftlige eksamen viser, at skiftet fra fysiske ordbøger til digitaliserede ordbøger skaber nye udfordringer for eleverne.

På FIP græsk og latin 2023 afholdte Brian Andreasen, fra Gefion Gymnasium, og Lasse Pedersen, fra Silkeborg Gymnasium, et oplæg om, hvordan de digitaliserede versioner af Bergs græskordbog og Jensens & Goldschmidts latinordbog har medført visse udfordringer for eleverne, som rækker ind i den skriftlige eksamen.

Til den skriftlige eksamen melder censorkorpset om, at mange elever fejlbestemmer de samme former, også former af helt almindelige gloser. De digitale ordbøger giver eleverne mulighed for at indtaste ordene i den form, de møder dem i teksterne, men den respons, ordbøgerne giver, er ikke altid retvisende. Hvis en elev eksempelvis indtaster pronomenet "ea", vil ordbogen henvise til adverbiet "ea". Især i græsk, hvor der sker forandringer i begyndelsen af ordene, kan de digitaliserede ordbøger virkelig lede elever på afveje.

Hvordan kan vi støtte eleverne i at bruge de digitale ordbøger på en hensigtsmæssig måde?

Det handler helt grundlæggende om at lære eleverne, at bruge en ordbog. Eleverne skal undervises i, at lære, hvordan de på egen hånd kan finde frem til opslagsformen og herefter slå denne op i ordbogen. Dette kræver træning i morfologi - og derfor anbefaler Brian Andreasen og Lasse Pedersen fokus på dette i undervisningen.



Det kan være en rigtig god idé at begynde arbejdet med papirordbøger, da det morfologiske arbejde her er uundgåeligt. Det sikrer i øvrigt også vores elever mod problemer, hvis der skulle opstå et teknisk nedbrud på DSL på eksamensdagen.



I workshoppen, som lå i forlængelse af oplægget til FIP 2023, udarbejdede deltagerne sammen med oplægsholderne en række konkrete øvelser til træning af morfologi. Disse øvelser findes nedenfor - og er opdelt i latin og græsk.

Græsk

Øvelser til træning af morfologi.


Eksamen i skriftlig græsk: Maj 2022 (Andokides), opg. 1

Λαβόντες:

  • Hvor mange oplysninger om ordets form kan du hente fra opslag i onlineordbogen alene?
  • Brug ΒΑΣΙΣ til at bestemme øvrige oplysninger om ordets form.

κατάρξασθαι:

  • Led efter ordet i den fysiske ordbog.
  • Hvad er den korrekte opslagsform?
  • Bestem ordets form ved hjælp af ΒΑΣΙΣ 6.5.1.1 + par. I

Eksamen i skriftlig græsk: Maj 2022 (Andokides), opg. 2

ἔλαβε:

  • Du skal finde ordet i den fysiske ordbog: Du starter med at lede under ἔλαβ- da du genkender personendelsen -ε. Her finder du ἐλάα, ἡ og ἐλάαν.

    ἐλάα, ἡ er et substantiv, så det kan det ikke være (jf. persondendelsen -ε). ἐλάαν sender dig videre til ἐλάω/ἐλαύνω, som heller ikke kaster noget af sig.

Hvad gør du nu?

  • Personendelsen -ε er en præteritumsendelse, og derfor har ordet et augment (6.2.4).

Det efterlader dig med stammen λαβ-

  • Hvilke oplysninger giver den fysiske ordbog dig når du leder efter dén stamme?
  • Hvad er opslagsformen for ἔλαβε?
  • Hvordan kan man bruge ΒΑΣΙΣ til at finde dette verbums opslagsform?

ἐκτήσω – øvelse til elever, der er i gang med at bruge onlineordbogen

Gå til hjemmesiden: Ordnet.dk/GDO

  • Indsæt ordet i online-ordbogens søgefelt. Hvilke opslagsord foreslår den?
  • Start med at klikke på κτέομαι. Hvilke oplysninger får du der?
  • Åbn det korrekte opslag i ordbogen. Brug ΒΑΣΙΣ par. I til at bestemme formen på ordet.
  • Inddel ordet i morfemer nedenfor, og anfør hvad hvert morfem viser dig om ordets form:

ἐκτήσω

  • Hvad skal man være opmærksom på, hvis man vil finde dette ord i papirordbogen?

Latin

Øvelse til træning af morfologi.


Del eleverne i gruppe á tre og tildel hver gruppe tre point.

In plenum gennemgås opgavens første trin:

  • Slå ”est” op. Hvad siger ordbogen, det betyder?
  • Prøv at oversætte sætningen her, med ordbogens betydning af ordet:

Augustus servus est -> Augustus æder slaven.

Giv elevgrupperne fem minutter til at svare på dette:

  • Hvorfor er det ikke rigtigt? Giv en korrekt oversættelse af sætningen.

Efter et minut kan grupperne få et HINT af læreren, men de skal passe på. For, for hvert HINT de får, trækkes der et point fra gruppen.

  • HINT 1: Hvilket led i sætningen er servus?
  • HINT 2: Hvilken kasus har dette led?
  • HINT 3: Læg mærke til at Augustus og servus har samme endelse. Hvad fortæller det om verbet?

De elever, der bliver hurtigt færdige, kan oversætte ”Augustus æder slaven” rigtigt og overveje, hvad øvelsen skal til for. Hvad har de lært?

Til sidst en fælles opsamling:

  • Hvordan skal sætningen reelt oversættes til dansk?
  • Opsamling på de hurtige elevers arbejde med øvelsens didaktiske sigte.

Konkurrence-elementet kan udelades, sådan at man udfører hele øvelsen sammen in plenum.


Kreditering

Katja Holm, Frederiksberg VUC og STX i samarbejde med CFU.

I samarbejde med:

Materialet er udarbejdet af Centre for Undervisningsmidler (CFU) - en del af af Danmarks Professionshøjskoler.

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.