Forløb
Tværfagligt samarbejde mellem dansk og kemi
I dette tværfaglige forløb mellem dansk og kemi sættes der fokus på smagsbegrebet ud fra en naturvidenskabelig- og kulturel vinkel.
Materialer
Herunder præsenteres en forløbsplan med eksempler på, hvordan smagsbegrebet kan inkorporeres i samarbejdet mellem dansk og kemi. Forløbet indeholder forskellige øvelser og cases for at understøtte undervisningen.
I forløbsplanen præsenteres rammerne for at undersøge smagsbegrebet i det tværfaglige samarbejde mellem dansk og kemi.
Eksempel på en opgaveformulering til en tværfagligt reflekterende artikel med fokus på smagsbegrebets betydning i fagene og livet.
I denne øvelse præsenteres arbejdsspørgsmål til Karen Wistofts artikel "Smagsdidaktisk refleksionsteori i faget madkundskab"
I denne øvelse skal smage-5-kanten udfyldes for at identificere de fem grundsmage.
I dette opstartsmodul introduceres smagsbegrebet til videre anvendelse i forløbet.
I denne skriveøvelse skal et æble beskrives ud fra bevidstheden om fagenes metoder og materialer.
I denne øvelse skal valget af en tomat begrundes ud fra en naturvidenskabelig (kemisk) og en kulturel (danskfaglig) vinkel.