Artikel
Interkulturel kompetence i italiensk og i fagligt samspil
Italiensk er et kulturfag, så lad eleverne observere den italienske kultur og sammenligne med deres egen. Hent inspiration til arbejdet med kulturforståelse i denne artikel.
Læreplanen for italiensk fastslår bl.a., at italiensk er ”et kulturfag, der har fokus på tilegnelse af interkulturel kommunikativ kompetence.” Det skal også være et ”erkendelsesmiddel, som skaber en genvej til forståelse af andre sprog og kulturer”, sådan at ”italienskfaget [sætter] eleverne i stand til at reflektere over egen kultur i mødet med den italienske kultur.”
Stor og lille kultur
I italiensk kan man arbejde eksplicit med undervisning i interkulturel kompetence. Der kan være tale om kultur med stort K, hvor eleverne stifter bekendtskab med kulturelle seværdigheder som Colosseum, Pompei eller laver virtuelle besøg på italienske museer, men også små kulturelle områder som normer i undervisning og hverdagspraksis.
Her er et forløb om unge eller familie oplagte muligheder, hvor den interkulturelle kompetence opnås ved, at eleverne ikke kun opnår viden om italienske kulturforhold, men også skal formidle danske kulturforhold inden for forskellige emner – fx omgangsformer, mad, tøj, skole, fritid, sport.
Uddannelsesmuligheder
Her kan du læse om Verdensmål 4
Som optakt til en fysisk studietur eller en virtuel rejse til Italien kan et forløb med fokus på unges uddannelsesmuligheder fokusere på hverdagsliv.
I et forløb om unges muligheder tænkt ind i en tværfaglig og global/interkulturel sammenhæng, kan italiensk samarbejde med samfundsfag og derigennem arbejde med informationssøgning om uddannelsesvilkår i både Italien og Danmark.
Hvis det er muligt, kunne endnu et sprogfag indgå, sådan at der blev tale om en sammenligning mellem flere lande.
Sådan et forløb kunne indeholde undersøgelser af statistisk materiale og artikler eller interviews, hvor den interkulturelle kompetence opnås, hvis fokus fx lægges på at se på, hvilken rolle staten og familien spiller i unges muligheder for at få en uddannelse i både Danmark og forskellige andre lande.
I Danmark er vi vant til, at alle har råd til at få en uddannelse, takket være SU-systemet og elevløn, men hvordan forholder det sig i andre lande? Og kan man som dansker få tilskud til et studieophold i Italien eller som italiener få tilskud til et studieophold i Danmark? Man kan også undersøge, hvorfor unge fra Italien ofte vælger at rejse til et andet land for at få et job og på den måde sætte det danske velfærdssystem i perspektiv.
Der findes også meget materiale på dansk om unges uddannelsesmuligheder i forskellige lande, som kan invitere til et arbejde med oversættelse af bestemte ord til italiensk, sådan at eleverne opnår et ordforråd inden for emnet. Hvis flere sprogfag inddrages, er det oplagt at undersøge, hvad fx velfærdsstat, uddannelsessystem, forskellige uddannelser, inklusion, karaktergennemsnit, ansøgning, SU, SU-lån, barselsklip, læreplads, elevløn, deltagerbetaling, arbejdsløshed, jobmuligheder, fremtid, social arv, at dumpe, at bestå, studieophold mv. hedder på forskellige sprog.
Hvis ordene ikke findes på et sprog, kan det give anledning til at undersøge årsagen.
Forslag til materiale
Herunder ses eksempler på informationssøgning om emnet unge og uddannelse, der vil kunne bruges som afsæt.
Desuden indeholder Prøvebanken tidligere skriftlige eksamensopgaver med samfundsfaglige emner, der kan indgå i sammenhænge som denne.
Artikel fra TV2-nyhederne (2014): Sådan er SU-reglerne i de lande, vi sammenligner os med - TV 2
Artikel/Rapport fra Uddannelses- og Forskningsministeriet (2014): Stor forskel på studieafgifter og studiestøtte i de europæiske lande — Uddannelses- og Forskningsministeriet
Artikel fra University Network (2020): L’Italia è penultima in Europa per percentuale di giovani laureati - University Network
Artikel fra Linkiesta (2021): La crisi del 2020 ha fatto aumentare gli studenti-lavoratori - Linkiesta.it
Artikel fra QuiFinanza (2021): Qual è il costo medio dell'università
Ministero degli Affari Esteri e della Cooperazione Internazionale: Borse di studio offerte dal Governo italiano a studenti stranieri e italiani residenti all’estero (IRE)
Kreditering
Winnie Gaarde, HF & VUC Nord, i samarbejde med CFU. Tilpasset til italiensk af Lene Harbo Frandsen, Middelfart Gymnasium, i samarbejde med CFU.
Materialet er udarbejdet af Centre for Undervisningsmidler (CFU) - en del af af Danmarks Professionshøjskoler.
Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.