Aktivitet

Lær italienske gloser

Det kan være næsten uoverskueligt for eleverne at få styr på rigtig mange ukendte gloser i en tekst. Lær dem at arbejde systematisk med at opbygge deres ordforråd. 

 

Aktiviteten varer et kvarter og kan gennemføres på alle niveauer på hf og stx

Eleverne lærer italienske gloser samtidig med at de træner udtale. De lærer at tænke gloser både grammatisk og semantisk, og på denne måde styrkes det passive og aktive ordforråd.

 

Planlægning/overvejelser

Det kan være nødvendigt at lære eleverne en strategi til at lære gloser. Hvis eleverne ikke er gode til at læse lektier, kan man indlede timen med, at eleverne arbejder hver for sig med lektien det første kvarter.

Eleverne arbejder selvstændigt og i tomandsgrupper.

 

Lektie

Fordel afsnit/linjer i en tekst til hver elev. Giv følgende lektie for:

  1. Hver elev finder selv mindst fem gloser i tekstafsnittet, som han/hun ikke kender eller ikke kender så godt.
  2. Gloserne skrives på klassens fælles sheet (OneNote eller Google Docs) eller på en padlet.
  3. Eleverne skriver den danske oversættelse af glosen ved siden af.
  4. De skal forberede at kunne ordklassebestemme dem, forklare dem på italiensk og indsætte dem i en sætning.

 

Aktivitetens opbygning

Eleverne træner alle gloserne, der er forberedt som lektie. De udtaler "deres" gloser højt flere gange og bliver fortrolig med både udtale og betydning. Læreren går rundt og hjælper.

Lad det gå på omgang at sætte gloserne ind i en sætning, således at alle elever bliver hørt én gang.

Sæt et pararbejde i gang, hvor eleverne siger sætninger til hinanden med deres øvrige gloser.

 

Evaluering

Næste gang beder læreren eleverne sige deres gloser og deres betydning (uden at se på dokumentet).

Læreren spørger ind til udbyttet af denne læringsstrategi og peger på transfer af teknikken til andre fag. Øvelsen kan gentages med andre tekster.

 

Kreditering 

Produceret af Christine Lehn-Schiøler, H.C. Ørsted Gymnasiet. Tilpasset til italiensk af Lene Harbo Frandsen, Middelfart Gymnasium, i samarbejde med CFU

I samarbejde med:

Materialet er udarbejdet af Centre for Undervisningsmidler (CFU) - en del af af Danmarks Professionshøjskoler.

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.