Aktivitet

Begynd timen med et musiknummer

Bring musikken ind i undervisningen: Lad hver time begynde med, at en elev præsenterer en sang.

Øvelsen henvender sig til både stx og hf på 2. eller 3. år

Anslået tidsforbrug: Øvelsen tager en time at forberede og 10 minutter at afvikle

Med denne aktivitet får eleverne mulighed for at lære en italiensk sang at kende, arbejde med den og styrke deres kompetencer inden for oversættelse og formidling – det vil sige præsentation på italiensk.

Planlægning/overvejelser

Lad hver elev i klassen få ansvaret for en sang, de selv vælger. Selve forberedelsen kan tage 60 minutter for en elev at lave. De får for som individuel lektie at forberede aktiviteten. Kravene til eleverne kan differentieres efter niveau.

Selve præsentationen tager 10 minutter i begyndelsen af lige så mange timer, som der er elever.

Aktiviteten kan anvendes, når eleverne kan forstå og oversætte et stort antal italienske ord.

unpublished

Aktivitetens opbygning

Læreren introducerer formålet med øvelsen og fordeler præsentationerne på de kommende moduler.


Eleverne skal vælge en italiensk sang. De må kun vælge en sang, som de kan finde teksten til.

De kan søge på alt fra gruppen Måneskin, Eros Ramazzotti til Laura Pausini eller lade sig inspirere af denne liste på canzoni.it. Eventuelle musikvideoer kan findes ved at søge på YouTube.

Eleverne oversætter sangteksten eller danner sig et overblik over indholdet.

Eleverne forbereder en kort præsentation (½-1 minut) af sangen på italiensk:

  1. hvad er titlen;
  2. hvem synger den;
  3. hvad handler den om.

De må gerne lave en Kahoot eller på anden måde være kreative omkring formidlingen.


Eleven præsenterer kort sangen på italiensk (½-1 minut).

Klassen hører et klip fra sangen. Hvis eleven er musikalsk, kan vedkommende vælge, om han eller hun ønsker selv at synge/spille sangen.

Bagefter gennemgår eleven den italienske tekst og oversætter den til dansk, så de andre kan følge med i, hvad sangen handler om.

Alternativt afspiller eleven sangen, og de andre elever byder ind med, hvad den handler om, eller de svarer på en quiz om sangens indhold.


Læreren giver point for indhold og måske for form – ledsaget af et par ord om elevens indsats.


Kreditering

Produceret af Flemming André Philip Ravn/Webredaktør Hanne Heimbürger. Tilpasset til italiensk af Lene Harbo Frandsen, Middelfart Gymnasium, i samarbejde med CFU

I samarbejde med:

Materialet er udarbejdet af Centre for Undervisningsmidler (CFU) - en del af af Danmarks Professionshøjskoler.

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.