Artikel

Få italienskfagets metoder i spil i SRP

Hvordan lægger en problemformulering op til, at eleven anvender fagets metoder?

Med italiensk i studieretningsprojektet har eleven i lighed med andre sprogfag mulighed for at trække på en sproglig, en historisk og en samfundsmæssig dimension. Læs to metodiske tilgange til at skrive SRP med italiensk som (det ene) fag.

SRP-formuleringer forankret i læreplanen

Det er to SRP-faglige mål, som italiensk i særlig grad kan være med til at understøtte. Det drejer sig om, at eleven skal kunne:

  • ”planlægge og gennemføre en undersøgelse af en problemstilling med anvendelse af viden, kundskaber og metoder fra indgående fag” og

  • ”demonstrere faglig indsigt og fordybelse ved at beherske relevante faglige mål i indgående fag (…)”

I italiensk knytter de faglige mål sig i høj grad til den kommunikative kompetence. Samtidig indeholder læreplanerne også tre faglige mål, som særligt honorerer SRP-faglige mål – at:

  • ”analysere og fortolke italiensksprogede tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge”

  • ”perspektivere den erhvervede viden om italienske kultur- og samfundsforhold til andre kultur- og samfundsforhold”

  • ”demonstrere viden om fagets identitet og metoder”

I det følgende præsenteres to metodiske tilgange til at skrive SRP med italiensk som (det ene) fag.

Viden om samfundsmæssige forhold samt analyse med brug af sproglige metoder

Eleven kan trække på samfundsmæssig viden på det redegørende niveau. I analysen kan eleven inddrage forskellige sproglige metoder.

Et eksempel på en opgaveformulering, som lægger op til brug af samfundsmæssig viden samt sproglig analyse, ses her:

Redegør for partiets ”Fratelli d’Italias” politik og valgkamp i forbindelse med præsidentvalget i Italien i 2022. I besvarelsen skal indgå italiensksproget materiale.
Undersøg med udgangspunkt i en retorisk analyse af en eller flere selvvalgte taler og instagram-opslag af partilederen Giorgia Meloni, hvordan der argumenteres og kommunikeres til vælgerne med særligt henblik på samspillet mellem retorik og politik.
Diskutér til slut…

Viden om historiske og samfundsmæssige forhold samt analyse med brug af sproglige metoder

På det redegørende niveau kan eleven inddrage viden om historiske og samfundsmæssige forhold. I analysen kan eleven ved at fokusere på fx ordvalg, billedsprog, stilistiske virkemidler og appelformer arbejde med forskellige sproglige metoder.

Et eksempel på en opgaveformulering, som lægger op til brug af historisk og samfundsmæssig viden samt forskellige vinkler på sproglig analyse, ses her:

Redegør kort for den sicilianske mafia, og undersøg derefter dens rolle i det italienske samfund i dag. Inddrag relevant samfundsfaglig empiri i denne undersøgelse.
Analysér, hvordan anholdelsen af mafiaboss Matteo Messina Denaro blev modtaget i den italienske befolkning og af politikere og meningsdannere som Roberto Saviano. Fokusér her på, hvordan der argumenteres og kommunikeres.
Diskutér hvordan…

Kreditering

Mette Bering, Roskilde Gymnasium og Mimi Sørensen, Hvidovre Gymnasium & HF. Tilpasset til italiensk af Lene Harbo Frandsen, Middelfart Gymnasium, i samarbejde med CFU.

Forslagene til opgaveformuleringer er leveret af Anne Jørgensen, Ordrup Gymnasium.

I samarbejde med:

Materialet er udarbejdet af Centre for Undervisningsmidler (CFU) - en del af af Danmarks Professionshøjskoler.

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.