Artikel

Innovation i italiensk

En innovativ tilgang kan styrke elevernes sproglige og interkulturelle kompetencer.

I denne artikel er der forslag til aktiviteter og forløb med fokus på innovation, som kan inddrages i undervisningen. Der er også forslag til, hvordan eleverne kan arbejde innovativt i deres SRP.

Innovation forstås som et nyt forslag eller et nyt produkt i den konkrete sammenhæng. Der er flere måder at få eleverne til at arbejde innovativt på, og det kan bidrage til den sproglige fordybelse. For at kunne udarbejde nye forslag og/eller nye produkter må eleverne først sætte sig grundigt ind i eksisterende materialer, tiltag og produkter. Derfor kan det innovative arbejde ses som et arbejde, som er med til at styrke den sproglige kompetence.

I forløb, hvor eleverne eksempelvis skal undersøge forbrug af emballage eller madspild, må de først sætte sig ind i ligheder og forskelle mellem de to kulturer: den danske og den italienske. Derfor giver innovative projekter også mulighed for at styrke elevernes interkulturelle kompetence.

Herunder gives eksempler på, hvordan det innovative arbejde kan integreres i undervisningen.

Formidling til en ny målgruppe

Man kan bede eleverne gruppevis forberede hvert sit emne til et italienskhold på et lavere niveau på skolen, fx sådan at et 2g-hold forbereder en lille undervisningssekvens til et 1g-hold. Gruppen bestemmer selv, hvilket emne de vil formidle og undervise i – med visse benspænd.

Et benspænd kan være, at der skal indgå en elevaktiverende sekvens, eller at målgruppen skal trænes i et bestemt ordforråd eller grammatisk emne. For at højne kvaliteten af elevernes forberedelse og gennemførsel af sekvensen kan man bede målgruppen om at evaluere på nogle bestemte parametre, fx klarhed i emnet, formidling, forståelse af det italienske sprog, elevaktiverende øvelser, fagligt udbytte.

En alternativ turistguide

Eleverne kan også arbejde innovativt ved at udarbejde en alternativ turistguide til deres by (eller større naboby) med seks-otte steder efter elevernes valg. Det kan være steder, som eleverne opfatter som ”deres” i byen, oversete caféer, smukke naturspots, steder med en særlig historie eller lignende. Det vil sige, at turistguiden skal fungere som et alternativ til mere kendte attraktioner – men kendte attraktioner kan naturligvis også indgå, hvis eleverne finder dem interessante.

Produktkravet er et alternativt turistkort eller en rute indsat i Google Maps: Eleverne sætter punkter på kortet, navngiver kortnålene og laver korte beskrivelser af stederne på italiensk og giver deres bud på, hvorfor de synes godt om netop dette sted.

Som supplement til kortet udarbejder eleverne en pitch dansk (eller italiensk) på under to minutter, som begrunder de valgte steder på kortet.

Genreskrivning

Forløb kan afsluttes med en innovativ produktion, hvor eleverne skal skrive i én af genrerne, de kan møde til skriftlig eksamen. Produktet skal have et indhold/budskab, der for målgruppen tilfører noget nyt og forbedrende af enten kulturel, social eller økonomisk art.

Alt efter forløbets tema kan elever fx skrive:

  • et debatindlæg til Facebook eller en blog med nye idéer til at tackle ungdomsarbejdsløsheden i Italien
  • et brev til den italienske regering med argumenter for at give skabe flere jobmuligheder for unge
  • en artikel til et skoleblad med forslag om at skabe et ungdomshus
  • en mail til en kommune i Syditalien (med kyststrækning og strande), som opfordrer kommunen til at forbyde al brug af engangsplast, fx poser, bestik, flasker og kopper.

Innovativ tilgang til SRP

Der er flere oplagte muligheder for at arbejde innovativt i studieretningsprojektet.

Sådan et projekt kræver, at eleven sætter sig grundigt ind i kulturforskelle, praksis, samfundsforhold og evt. lovgivning. Man kan fx forestille sig, at eleven kan søge inspiration i italienske indkøbsmønstre for at lave et forslag til indkøbsmønstre i Danmark og adressere forslaget til lokalpolitikerne (mindre emballage/mindre madspild/flere lokale og sæsonprægede råvarer, idet mange indkøb i Italien foregår på markeder).

I sådan et projekt skulle samfundsfag (segmentanalyse, EU-lovgivning) indgå som andet fag.

Et andet forslag er at udarbejde materiale til en italiensk gymnasieklasse om danske tv-serier. Eksempelvis kunne man (med fagene italiensk og dansk) målrette undervisningsmateriale, som fokuserer på den særligt skandinaviske samfundsmodel, de uformelle relationer og begrebet hygge.

Kreditering

Mette Bering, Roskilde Gymnasium, og Mimi Sørensen, Hvidovre Gymnasium & HF. Tilpasset til italiensk af Lene Harbo Frandsen, Middelfart Gymnasium i samarbejde med CFU.

I samarbejde med:

Materialet er udarbejdet af Centre for Undervisningsmidler (CFU) - en del af af Danmarks Professionshøjskoler.

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.