Nyhed

Nyt fra fagkonsulenten i idræt - oktober 2024

I dette nyhedsbrev kan du læse om læreplansændringer, FIP, værdikampen og besparelser i ministeriet.

Læreplansændringer

Der er kommet nye læreplaner for c og b-niveauerne i august 2024, men der skal ledes grundigt efter ændringerne, og der er ingen grund til panik. Der er tale om nogle mindre justeringer i forhold til gruppestørrelser og tiden til prøven.

Det er nu muligt at danne grupper af tre, fire eller fem til prøven. Det er formuleret således i læreplanens §4.2. Prøveformer: ”Der afholdes en praktisk/mundtlig gruppeprøve med tre, fire eller fem eksaminander i hver gruppe. Eksaminationen tilrettelægges, så der sikres grundlag for en individuel bedømmelse af den enkelte eksaminand, jf. pkt. 4.3. Når faglige forhold gør det nødvendigt, undtager skolens leder en eksaminand fra gruppeprøve.”

Det er tænkt som en hjælp til at flytte fokus fra de sociale vanskeligheder, der mange steder har kostet tid og energi for både jer og eleverne. At de må være fem i en gruppe, kan afhjælpe de mange steder, hvor der har været en, der har følt sig til overs og tvunget ind i en anden gruppe. Og skulle der være seks, der gerne vil være sammen, ja så er det nemmere at dele dem i tre og tre, som også er en mulighed. Det er således en ændring, der er tænkt til at hjælpe eleverne med at fokusere på prøven frem for gruppedannelsen.

På c-niveau er eksaminationstiden er ca. 24 minutter pr. eksaminand ved grupper a tre personer, ca. 20 minutter pr. eksaminand ved grupper a fire personer og ca. 18 minutter pr. eksaminand ved grupper a fem personer.

Da skolerne ofte har forskellige logistiske muligheder, og der ligeledes skal indregnes tid til skift mellem aktiviteter og votering, så er det ofte realistisk, at grupper med tre eksaminander har ca. 15-16 minutter til hvert af de praktiske forløb. Grupper med fire eksaminander ca. 16 – 18 minutter og grupper med fem eksaminander ca. 20 minutter. På den måde vil der være ca. 5-6 minutter pr. eksaminand til den teoretiske del. Da tiden er ca. tal, er det heller ikke nødvendigt, at delprøven i hvert af de tre færdighedsområder er præcis lige lang.

Ændringerne i læreplanen har sneget en fejl med ind.

Tiden fordeles med ca. 3/4 til den praktiske og ca. 1/4 til den mundtlige del af prøven. Eksaminationstiden er ca. 30 minutter for eksaminander, der går til individuel prøve. Tiden fordeles med ca. 3/4 til den praktiske og ca. 1/4 til den mundtlige del af prøven.”

Det kan vi vælge at se på med positive øjne på umiddelbart tre måder.

For det første viser det noget om, hvor svært det er at ændre noget i læreplanen, for det kan ikke bare slettes, da læreplanen er lov. På den måde bliver vi mindet om, at noget, som vi måske lige synes, er dumt, og som da bare skulle ændres, ikke er sådan bare lige at ændre i et politisk styret system, hvor en hel forligskreds og ministeren skal inddrages.

For det andet kunne man se det som en lille finte, der kan bruges til at tjekke, om I læser læreplanerne så grundigt, at I opdager det - og samtidigt kan det vise, at vi alle er fejlbarlige, så vi ikke skal frygte perfekthedskulturen.

For det tredje, så er gentagelsen et både retorisk og pædagogisk virkemiddel, som siges at fremme forståelsen, så måske er det blot derfor. Men under alle omstændigheder så er det altså en fejl, som I ikke skal bekymre jer om.

FIP

Det overordnede tema for årets FIP-kurser er faglig trivsel. Det bliver spændende og, synes jeg, taler umiddelbart godt ind i vores fags mange muligheder. Få lavet en aftale med jeres ledelse og sæt kryds i kalenderen enten d. 20. marts, hvor det er på Aarhus Katedralskole eller d. 27. marts, hvis man hellere vil til Rødovre Gymnasium.

Vi satser på, at morgenmaden ikke bliver lige så forsinket som sidst på Katedralskolen, så alle kan starte affodrede og afslappede.

Den faglige forening og værdikampen

Det er næsten som en plade, der er gået i hak, når jeg gentagne gange siger noget pænt om den faglige forening, men der er også god grund til det.

Så det er dejligt at kunne byde velkommen til en ny og meget stærk bestyrelse, der kan videreføre og udvikle på det gode stykke arbejde, som har kendetegnet vores forening gennem de sidste mange år.

En særlig tak til Andreas Schiørring, der er gået af, og som vores utrættelige formand gennem mange år har kæmpet mange vigtige kampe for vores fag.

Han fik mange rosende ord på det årlige kursus og stående applaus. En velfortjent anerkendelse for mange år i spidsen for vores velfungerende forening. For egen regning vil jeg også opfordre til, at I fortæller jeres kollegaer, der måske ikke er medlemmer om det vigtige arbejde foreningen udfører for vores fag og de kvalitetskurser, de afholder.

Det vigtige arbejde, og at vi står sammen, er ikke blevet mindre aktuelt i den værdikamp, der udspiller sig i vores samfund for tiden.

Det er en sag, som jeg er sikker på, at den nye bestyrelse med Niels Martin Vind i spidsen som ny formand vil fortsætte med at forsøge at få på den politiske dagsorden i en positiv form. Men jeg vil også opfordre alle, der har en mulighed for at blive hørt, at idrættens betydning italesættes og aktualiseres.

Besparelser

Der er fra politisk hold meldt krav om afbureaukratisering ud, og det udmønter sig i besparelser og nedskæringer flere steder i ministeriet.

Det er formuleret således: ”Børne- og Undervisningsministeriet vil fortsat kunne løse ministeriets kerneopgaver, men der vil være nye krav til prioritering og fokusering af opgaveløsningen generelt i koncernen og med samarbejdspartnere, ligesom der vil være opgaver, som ministeriet ikke skal løfte fremover som følge af opgavebortfald.”

Et af de steder, der skal spares, bliver igen på fagkonsulenterne, hvor der bl.a. peges på, at vi skal være mindre tilgængelige i fremtiden. Vi må se, hvordan det kommer til at gå. Noget endeligt er ikke meldt ud endnu.

Vi ses derude.

De bedste hilsner

Lasse

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.