Aktivitet
Elever skitserer deres eget 1864-museum
Få eleverne væk fra skærmene og lad dem skitsere et museum om det danske nederlag i 1864. Aktiviteten inddrager erindringshistorie og museologiske formidlingsprincipper.
Aktiviteten har til formål at aktivere eleverne uden brug af computer. Desuden rummer aktiviteten centrale erindringshistoriske indsigter, da eleverne skal arbejde med, hvordan historien kan udlægges og præsenteres på forskellige måder alt efter fx nationalt sindelag og politisk synsvinkel.
Desuden opbygger aktiviteten viden om de tre centrale museologiske indretnings- og formidlingsprincipper: det didaktiske, det affektive og det æstetiske.
Der arbejdes bl.a. med følgende kernestof/faglige mål:
- Historiebrug og formidling
- Remediering af historiefaglige problemstillinger og begrundelse for formidlingsmæssige valg
Aktiviteten er i sit udgangspunkt tænkt til at strække sig over 90 minutter, men kan udvides, hvis man har tid til at gøre mere ud af genstande og elevproduktion - fx med plancher og genstande.
Eleverne har på forhånd fået en indføring i den relevante faglige historieteori og har læst om formidlingsprincipper - jf. nedenfor.
Planlægning/overvejelser
Aktiviteten er tænkt som afslutning på et forløb om de slesvigske krige og/eller nationalromantik.
Erindringshistorie
Det forudsættes, at der har været arbejdet med erindringshistorie (herunder transnationalistiske vs. nationalistiske vinkler på fortiden).
Eksempler på museer
I modulet inden denne aktivitet vil det være en god idé at præsentere eleverne for eksempler på museer, som er opbygget efter henholdsvis det didaktiske (fx Nationalmuseet), det affektive (fx Historiecenter Dybbøl banke) og det æstetiske (fx Roskilde Museum) indretnings- og formidlingsprincip.
Formidlingsprincipper
Eleverne kan desuden få til lektie at læse mere om formidlingsprincipperne - jf. diverse erindringshistoriske bøger og bøger om opbygning af museer. Et hurtigt overblik kan man få via Horsens Museums beskrivelse: Hvad er et museum? (horsenskunstmuseum.dk).
Små whiteboards
Til aktiviteten skal der bruges små whiteboards. Mange uddannelsesinstitutioner har dem, hvor de især bruges til matematik.
Hvis man vil udvide taktile og genstandsbaserede læringsoplevelser, kan man med fordel bede eleverne om selv at medbringe relevante genstande og/eller lave en aftale med fx billedkunst og designlærere om levering af materialer/plancher.
Aktivitetens forløb og opbygning
Inddel eleverne i 6 grupper. Alle grupperne skal lave en skitse til et museum om de slesvigske krige og 1864.
Skitsen skal eleverne præsentere på et whiteboard, hvor man kan se, hvordan museet skal se ud (arkitektur og placering landet og i landskabet), hvordan det er indrettet (fx indgang, første rum, højdepunkter og afsluttende rum) samt hvilke genstande, som der skal være i museet.
Udover skitsen kan eleverne supplere med egne genstande, som præsenteres på et bord ved whiteboardet.
Forskellige principper og vinkler
Ud af de 6 grupper skal:
- 2 grupper lave et “didaktisk museum”
- 2 grupper skal lave et “affektivt museum”
- 2 grupper skal lave et “æstetisk museum”
For hver af disse museumstyper skal én gruppe lave et museum med en transnational vinkling, mens den anden gruppe skal lave museet med en national vinkling.
Del 1: Skitsering af museum
Efter en introduktion af ovenstående skal eleverne i gang med at udarbejde deres museum. Sørg for at lave nogle tids- og indholdsmæssige milepæle undervejs, så der er fremdrift i arbejdet.
Del 2: Forberedelse af præsentation af skitsen
Når eleverne efter ca. 50 minutter er færdige med deres skitser, så giv dem 5 minutter til at forberede en lille pitch med henblik på præsentation af skitsen for de øvrige elever i klassen.
Del 3: Præsentation af skitser
Modulet sluttes af med, at hver elevgruppe kort præsenterer (pitcher) deres skitse og forklarer deres valg. Lad eleverne med samme museumstype starte efter hinanden - så bliver vinklen med henholdsvis nationalisme eller transnationalisme mere tydelig.
Del 4 (evt. efterfølgende modul): Evaluering
Det kan være svært at nå at evaluere i samme modul, men bed eleverne notere sig den bedste præsentation og “favoritmuseum.”
I det efterfølgende modul kan man så lave en afstemning og evt. uddele en lille præmie for bedste museum.
Endelig giver det god mening sammen med eleverne at evaluere i hvilket omfang aktiviteten har kvalificeret elevernes viden og arbejdet med de i indledningen nævnte faglige mål.
Find mere inspiration
- Elever styrker museumsformidling (emu.dk)
- Rollespil i historieundervisningen (emu.dk)
Kreditering
Lars Due Arnov, Gribskov Gymnasium, i samarbejde med CFU
Materialet er udarbejdet af Centre for Undervisningsmidler (CFU) - en del af af Danmarks Professionshøjskoler.
Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.