Artikel
Virtuelle eksperimenter tæller som laboratoriearbejde
Virtuelle eksperimenter kan tælle med i krav om elevers eksperimentelle laboratoriearbejde i geovidenskab ved at indgå som en del af de 20% eksperimentelt arbejde.
Læs om, hvordan det kan indgå i undervisningen
Eksperimentelt arbejde, herunder feltarbejde og andet empirisk arbejde, er en del af geovidenskab dna både som faglig metode og som indlæringsmetode.
Eksperimentet og den praktiske dimension i faget er særlig udfordret, i forhold til at fastholde det faglige niveau i faget, i forbindelse med nedlukninger og fravær som en følge af COVID-19.
Det skyldes at samspillet mellem teori og eksperimenter er en del af geovidenskabs identitet. Ud over selve det praktiske arbejde i laboratorierne, benyttes eksperimentet også som et virkemiddel til at forstå begreber og modeller og dermed øge eleverne indlæring i faget.
Det er i dette skoleår nu blevet muligt for skolerne at gennemføre eksperimenter i laboratorieundervisningen virtuelt.
Normalt skal eksperimenter gennemføres ved fysisk fremmøde i gymnasiernes laboratoriefaciliteter eller i felten med en underviser, men grundet nedlukningerne er det nødvendigt at åbne for denne virtuelle mulighed, så eleverne kan få gennemgået det faglige stof også i de eksperimentelle dele af faget.
Åbningen med de virtuelle eksperimenter er en lempelse, som giver nogle muligheder for at efterligne det praktiske eksperimentets rolle i undervisningen – fx kan eleverne lave egne målinger af fysiske fænomener i de virtuelle laboratorier, som de efterfølgende kan bruge i undervisningen. Det vil også gøre det lettere at opfylde kravet om 20 % eksperimentelt arbejde, herunder feltarbejde og andet empirisk arbejde, da virtuelle eksperimenter gennemført i forbindelse med en nedlukningsperiode ikke skal gentages.
Typer af virtuelle eksperimenter som kan indgå i de 20 % eksperimentelle arbejde i faget eller i forbindelse med selvstændige eksperimentelle projekter:
- Virtuelle eksperimenter og demonstrationsforsøg, hvor vejleder i samspil med eleven gennemfører forsøget med virtuel kontakt.
- Virtuelle laboratorier, hvor eleven gives mulighed for virtuelt at indsamle relevant data.
- Film af eksperimenter
- Hjemmeforsøg og selvstændigt feltarbejde, så længe det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt og følger arbejdstilsynets regler.
- Udlevering af relevante datasæt (fx kortdata, målinger, observationer, feltobservationer), der er velegnede i forhold til elevens muligheder for at demonstrere anvendelse af fagets metoder.
Kreditering
Fagkonsulenter i geovidenskab; Thomas Brun Kristensen og Niels Vinther