Artikel

Styrk ordforrådet og den faglige trivsel

Hvordan skaber man en god indgang til begyndersprog, der samtidig styrker elevernes faglige trivsel? Sæt fokus på det, som eleverne, måske ubevidst, allerede har kendskab til på sproget - nemlig ordforråd.

Undersøgelsen TrivselsLUP 2023 viser, at danske gymnasieelevers sociale og emotionelle trivsel er god, men at den faglige trivsel halter bagefter.

At trives fagligt har at gøre med oplevet mestring (honorering af fagets krav) og self efficacy (tro på egne evner). Særligt i overgange – eksempelvis mellem grund- og studieretningsforløb – er den faglige trivsel vigtig for, at eleverne oplever, at de kan komme i øjenhøjde med faget.

I begyndersprog vil eleverne i sagens natur møde meget nyt, og selvom det nok virker spændende, spores ofte en følelse af frustration eller ”mætning” efter nogen tid, hvilket selvsagt har negativ indvirkning på den faglige trivsel.

 

Ordforråd i starten af begynderforløbet

For at modvirke dette kan læreren som indledning til begynderforløbet vise eleverne, at de passivt har relevant faglig viden med sig.                  Denne viden kan have med ordforråd at gøre. Mange elever vil allerede kende ord eller sætninger på fremmedsproget, og ved at bede eleverne nævne dem på klassen viser læreren, at dette input er vigtigt og relevant, hvilket bidrager til en følelse af self efficacy. Bruges elevbidragene som afsæt for at ”undersøge” udtale og tale om den kultur, sproget hører hjemme i, styrkes self efficacy også.

En anden måde, hvorpå det tidlige arbejde med ordforråd kan bidrage til faglige trivsel, er at præsentere eleverne for transparente ord på fremmedsproget. Da ordenes betydning er gennemskuelig, vil eleverne få en oplevelse af at mestre et hjørne af sproget, og der vil derfor være rum til at undersøge ordenes udtale og sammenligne den med den fordanskede udtale. Dette skærper elevernes blik for det særlige ved såvel udtale som stavemåde på fremmedsproget. Eksempler i fagene fransk og italiensk kunne være: 

  • Fransk: Ordet argument, hvor eleverne vil bemærke y-udtalen af u og nasaludtalen af endelsen -ment. Her udvides øvelsen ved, at eleverne brainstormer på andre transparente ord med endelsen -ment, som bruges på dansk.
  • Italiensk: Ordet argumentazione. Her bemærkes endelsen -zione, og eleverne skal følgelig finde andre ord med den danske endelse -tion og den tilsvarende italienske.

Øvelser af denne art tydeliggør for eleverne, at deres passive ordforråd på fremmedsproget ikke er ubetydeligt. Dette kan give dem indtryk af, at de er kommet godt og let fra start.

 

Det fortsatte arbejde med ordforråd

Gennem øvelser med det transparente ordforråd har eleverne fået færten af, at glosearbejdet spiller en vigtig rolle i et fremmedsprog. Når begyndersystemet tages i brug, er det derfor oplagt at betone dette arbejde. Som led i opbygningen af den faglige trivsel kan læreren tydeliggøre, hvad der forventes af eleverne i arbejdet med ordforråd, og give konkrete anvisninger på, hvordan der skal arbejdes, så det bliver lettere for eleverne at leve op til kravene og dermed mestre faget.

Hvis det forventes, at eleverne til næste modul skal lære et antal gloser til et kapitel i begyndersystemet, kan det være en idé forinden at tale med eleverne om, hvordan de kan gribe opgaven an, da næppe alle elever har prøvet at lære udenad. Således vil eleverne bliver præsenteret for nogle tilgange, de kan vælge imellem. Læreren kan supplere med sin måde at gribe opgaven an på og opfordre til, at eleverne lægger ud med at notere de gloser, der skal læres – gerne i et hæfte i stedet for i et digitalt dokument.

Læreren kan betone, at det for hver elev gælder om at finde netop den metode, som fungerer bedst for ham/ hende, og at der ofte skal flere forsøg til, før metoden er fundet. Læreren kan give feedback på læringsprocessen og derigennem opmuntre eleverne til at finde den rette metode. Herved styrkes såvel oplevelsen af mestring som self efficacy.

På klassen kan dagens gloser repeteres ved:

  • Quiz og byt-øvelser, hvor eleverne både får mulighed for at udtale og oversætte gloser eller korte sætninger.
  • Ordstafet, hvor gloserne står på tavlen på fremmedsproget, og hvor eleverne efter tur skal overstrege en glose på fremmedsproget svarende til den danske glose, som læreren annoncerer.
  • Der kan ligeledes være tale om en øvelse, hvor eleverne præsenteres for dagens gloser på listeform og skal trække streger til de tilsvarende danske ord, der sammen med yderligere 10 allerede kendte ord figurerer i en ordsky. Som ”bonus” kan holdet i fællesskab repetere de 10 allerede kendte ord.

 

Få mere inspiration

 

Kreditering 

Lene Harbo Frandsen, Middelfart Gymnasium, i samarbejde med CFU.

I samarbejde med:

Materialet er udarbejdet af Centre for Undervisningsmidler (CFU) - en del af af Danmarks Professionshøjskoler.

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.