Forskning og viden
Kritisk kulturel bevidsthed i franskfaget
I artiklen ses der kort på, hvordan idéen om en kritisk pædagogik er kommet til udtryk i fremmedsprogspædagogikken, hvorefter der præsenteres tværfaglige undervisningsforløb om demokratibevægelser i to fransksprogede arabiske lande. Artiklen afsluttes med en kort perspektivering, der er tænkt som oplæg til videre diskussion af en kritisk pædagogiks muligheder i fremmedsprogsfagene på de gymnasiale uddannelser.
Formål
Projektets overordnede mål var, udover den sproglige motivation og dimension, at bringe aktuelle begivenheder ind i klasselokalet på en direkte måde, så eleverne gennem engagement i fransk og frankofon kultur kunne øge forståelsen for andre kulturer og gennem praktisk sproganvendelse kunne erfare betydningen af flersproglige kompetencer.
Hovedpointer
Artiklen forsøger at vise, hvordan Sankt Annæs projekt giver grundlag for at fremme en kritisk kulturel bevidsthed hos franskeleverne. Det er dog vigtigt at understrege – som det også fremhæves i indledningen til en antologi om Critical Pedagogies and Language Learning – at sådanne bestræbelser forudsætter et særligt sprogsyn:
From this perspective, language is not simply a means of
expression or communication; rather, it is a perspective that
constructs, and is constructed by, the ways language learners
understand themselves, their social surroundings, their
histories, and their possibilities for the future (Norton & Toohey 2004: 1).
En kritisk pædagogik må altså arbejde i et perspektiv, der udover at se sproget som redskab til kommunikation også ses som middel til refleksion, nye indsigter og erkendelser.
Faktaoplysninger
Artiklen er udgivet af Institut for Engelsk, Germansk og Romansk, Københavns Universitet i 2016.