Nyhed

Nyt fra fagkonsulenten i dramatik - oktober 2024

Læs det seneste nye fra fagkonsulenten i dramatik og bliv klogere på, hvad der er aktuelt på området.

Velkommen tilbage!

Så er vi i tilbage på pinden og i gang med endnu et skoleår. Teaterforestillinger og performances står for døren og talentfulde unge skal modtage deres læreres kyndige instruktion.

 

Ny skole med dramatik A

Efter grundforløbet i år, bliver det spændende at se, hvor stort et dramatik A-hold Oure Idrætsgymnasium kan oprette. Selvom der kun er tale om én skole mere, som udbyder dramatik A, ser jeg det som en styrkelse af faget - og det glæder mig, at de lokale kræfter på Oureegnen kan få glæde af de kommende dramatik A-elevers engagement.

 

Opdaterede vejledninger

Sommerens årlige opdatering af vejledningerne har ført til en enkelt ny passus på både C og B-niveau. Formuleringen findes i flere fags vejledninger:

”I undervisningen tilstræbes en tilpas vekselvirkning mellem det analoge og det digitale. It og digitale medier og værktøjer, herunder kunstig intelligens, benyttes, hvor det skønnes hensigtsmæssigt ift. elevernes læringsproces og digitale dannelse. I anvendelsen af it styrkes elevernes evne til at søge, udvælge og formidle relevant fagligt materiale samt til at forholde sig kritisk til de muligheder og begrænsninger, som digitale værktøjer, og produkter frembragt ved hjælp heraf, giver”.

 

Generativ AI

Det er ikke mit indtryk, at kunstig intelligens og særligt generativ AI er problematisk for undervisningen i dramatik på C- og B-niveau. Især fordi der i faget er så meget "tid på gulv". Derimod har jeg blandt andet på sidste års FIP-kursus oplevet en kreativ brug af generativ AI til udformning af replikker og gentænkning af klassikere. Min opfattelse af generativ AI er indtil videre, at eleven er nødt til at have faglig indsigt og viden for for alvor at kunne drage nytte af værktøjets muligheder.

Generativ AI fylder en del hos Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK), og det er målet, at der kommer generelle anbefalinger til undervisningen i slutningen af dette halvår. De eksisterende læreplaner er rammen for anbefalingerne.

 

Gruppestørrelse til scenisk realisation

Læreplanernes fastsættelse af grupper på maksimalt fem elever til scenisk realisation problematiseres til tider af de af jer, jeg møder – der er dog også så mange positive røster, som tilkendegiver, at det især på C-niveau er et fint benspænd, som sikrer kvalitet i den individuelle bedømmelse.

Bert Ernst fra dramatiklærerforeningens bestyrelse har foreslået, at gruppestørrelsen kunne være anderledes på B- og A-niveau, da B-niveauhold på eksempelvis otte elever erfaringsmæssigt kan lykkes godt med et samarbejde i løbet af skoleåret. Kravet til gruppestørrelse findes i læreplanerne, og det vil derfor kræve nye læreplaner at ændre det.

 

FIP og generalforsamling

  • Hvor: Sankt Annæ Gymnasium.
  • Tema: Årets tema er faglig trivsel. Ane Qvortrup fra SDU har foretaget en undersøgelse blandt lidt mere end 12.000 gymnasieelever (stx, hhx, hf, htx, eux og eud), der viser, at den faglige trivsel ligger lavere end den sociale- og emotionelle trivsel (ikke fagspecifik undersøgelse). Selvom dramatikfaget som tilvalgsfag sandsynligvis har højere faglig trivsel end obligatoriske fag, kan man forestille sig, at den sociale- og emotionelle trivsel også ligger højere end den faglige trivsel i dramatikfaget.
  • Program: Dramatiklærerforeningen har sammensat et indbydende program med skuespiller, instruktør og underviser Kristian Holm Joensen, Tatiana Chemi fra Aalborg Universitet, erfaringer fra dramatik A, som kan komme dramatik C og B til gode ved Lene Voss Bredsten og improteater ved Martin Winther-Zarp.

Efter Fip-kurset holder bestyrelsen generalforsamling og byder på den traditionelle middag og teaterforestilling. 

 

Jeg ønsker jer alle et godt skoleår. 

Med venlig hilsen

Sebastian Strabo Svendsen

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.