Artikel

Til ledelsen

Her finder du korte videoer til ledelsen om vigtige punkter i implementeringen af skærmanbefalingerne.

Siden indeholder følgende tre videoer med pædagogisk konsulent og selvstændig klasseledelsesforsker Dorte Ågård:

  • Video 1 - Ledelsesopgaven 

  • Video 2 - Inddragelse af elever

  • Video 3 - Rammesætning af en pædagogisk dag om skærmanbefalinger

 

Video 1 - Ledelsesopgaven

Det er først og fremmest ledelsens opgave at gå forrest og fastlægge den ønskede retning for, hvordan skolen skal håndtere udfordringer med brug af skærme. Retning kan både gives med fastlæggelse af restriktioner og ved at sætte den gode digitale didaktik på den pædagogiske dagsorden - eksempelvis ved at understøtte udvikling i faggrupper.

I denne video fortæller Dorte Ågård om, hvorfor det er vigtigt, at ledelsen går forrest i fastsættelsen af retningslinjer for brug af skærme.

© Styrelsen for Undervisning og Kvalitet

Video 2 - Inddragelse af elever

Inddragelse giver ejerskab. Derfor er det afgørende, at ledelsen inddrager både lærere og elever i arbejdet med skolens håndtering af skærmbrug. Det vil understøtte både udbredelsen og accepten af nye tiltag og give gode forudsætninger for, at skolen lykkes med at skabe forandringer.

I videoen nedenfor giver Dorte Ågård råd til, hvordan I som ledelse kan inddrage skolens elever i dialogen om skærme.

© Styrelsen for Undervisning og Kvalitet

Video 3 - Rammesætning af en pædagogisk dag om skærmanbefalinger

I denne video kommer Dorte Ågård med forslag til rammesætningen for en pædagogisk dag om skærmanbefalingerne.

© Styrelsen for Undervisning og Kvalitet

Kreditering

Dorte Ågård, ph.d., selvstændig klasseledelsesforsker og pædagogisk konsulent.

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.