Artikel

Materiale til pædagogisk dag

Her finder du digitale oplæg med Dorte Ågård, diskussionsspørgsmål og forslag til programmer til en pædagogisk eftermiddag om implementering af skærmanbefalingerne.

Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) har i samarbejde med Dorte Ågård udarbejdet materiale til en pædagogisk dag om implementering af STUKs anbefalinger om skærmbrug for alle skolens lærere og ledelsen.

Materialet består af:

  • Video om processen frem mod en digital skolepolitik
  • To digitale oplæg med Dorte Ågård af cirka 30 minutters varighed.
  • Diskussionsspørgsmål til den samlede lærergruppe.
  • Programforslag af forskellige varigheder.

Inspirationsvideo - Processen frem mod en digital skolepolitik

Her giver Dorte Ågård forslag til, hvordan man tilrettelægger diskussionerne om skolens fælles digitale retningslinjer og arrangerer en pædagogisk dag om skærmanbefalingerne.

© Styrelsen for Undervisning og Kvalitet

Digitale oplæg med Dorte Ågård

De to digitale oplæg er tænkt til at skulle vises for den samlede lærergruppe i forbindelse med en pædagogisk eftermiddag.

Oplæg 1

Det første oplæg handler om baggrund, viden og argumenter for implementering af skærmanbefalingerne.

© Styrelsen for Undervisning og Kvalitet

Oplæg 2

Det andet oplæg handler om, hvordan man kan implementere anbefalingerne i praksis.

© Styrelsen for Undervisning og Kvalitet

Diskussionsspørgsmål

I forbindelse med de digitale oplæg er det tiltænkt, at den samlede lærergruppe (først i grupper og siden i plenum) skal forholde sig til en række diskussionsspørgsmål. Man kan med fordel sørge for, at diskussionsspørgsmålene er tilgængelig for lærergruppen - eksempelvis udprintet. Find diskussionsspørgsmålene i PDF-format nederst på siden.

Spørgsmålene forholder sig til det materiale, der er gennemgået i det oplæg, lærergruppen netop har set. Den sidste diskussionsrunde er en opsamling på dagens indhold.


I skal diskutere holdninger. I må ikke diskutere løsninger endnu.

  1. Hvor ser I de største problemer med distraherende skærmbrug i jeres undervisning?
  2. Hvad kan bringe jer i tvivl, når det handler om skærmbrug?
  3. Hvor står I selv i diskussionen om ”frihed” vs. ”forbud”?

  1. Hvilke af skærmanbefalingerne kunne være relevante at indføre på jeres skole?
  2. Hvad kunne I tænke jer at gøre...
    • ...her og nu?
    • ...efter en grundigere diskussion og planlægning?

  1. Hvad har I særligt være optaget af i gruppediskussionen?
  2. Hvad synes I, vi skal arbejde videre med?
  3. Hvordan kommer vi videre herfra?

Programforslag

Der er tre forslag til programmer for pædagogiske dage om implementering af skærmanbefalingerne. Forslagene varierer i varighed, men tager alle udgangspunkt i, at den pædagogiske dag afholdes for den samlede læregruppe og ledelsen.

Programmerne veksler alle mellem digitale oplæg, gruppediskussioner og fælles diskussioner. Den mest hensigtsmæssige sammensætning af grupper er teams bestående af lærere, der samarbejder om klasser.

Alle forslag til program tager udgangspunkt i, at en medarbejder (eksempelvis fra skolens ledelse) styrer diskussionerne og håndterer videoerne.


Del 1: Hvorfor – problemer, baggrund og holdninger

  • 30 min. filmet oplæg: Hvorfor er det nødvendigt med en digital skolepolitik?
  • 20 min. gruppediskussion A

Pause 15 minutter

Del 2: Hvordan – inspiration til løsninger

  • 30 min. filmet oplæg: Inspiration til konkretisering af skærmanbefalinger
  • 20 min. gruppediskussion B
  • 20 min. fælles afsluttende diskussion

Del 1: Hvorfor – problemer, baggrund og holdninger

  • 30 min. filmet oplæg: Hvorfor er det nødvendigt med en digital skolepolitik?
  • 20 min. gruppediskussion A

Pause 15 minutter

Del 2: Hvordan – inspiration til løsninger

  • 30 min. filmet oplæg: Inspiration til konkretisering af skærmanbefalinger
  • 40 min. gruppediskussion B - inkl. orientering i udvalgte korte videoer om praktiske udfordringer og dilemmaer
  • 30 min. fælles afsluttende diskussion

Del 1: Hvorfor – problemer, baggrund og holdninger

  • 30 min. filmet oplæg: Hvorfor er det nødvendigt med en digital skolepolitik?
  • 10 min. gruppediskussion A

Pause 10 minutter

Del 2: Hvordan – inspiration til løsninger

  • 30 min. filmet oplæg: Inspiration til konkretisering af skærmanbefalinger
  • 10 min. fælles afsluttende diskussion

Del 3: Opfølgning efter dagen – den følgende måned

  • Videre diskussion i klasseteams
  • Fælles opsamlende diskussion på pædagogisk møde: Hvordan skal skolens fælles digitale politik se ud?

Kreditering

Dorte Ågård, ph.d., selvstændig klasseledelsesforsker og pædagogisk konsulent.

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.