Artikel

Flere analoge aktiviteter

Bliv inspireret til, hvordan du kan anvende analoge flere aktiviteter i din undervisning.

Skrivning i hånden

Først og fremmest skal du sikre dig, at dine elever altid har papir og kuglepen med til undervisningen.

Du kan anvende skrivning i hånden i din undervisning ved at:

  • Bruge det løbende som supplement til skrivning på computeren.

  • Bruge det som alternativ strategi til notestagning.

  • Bruge det som analog samarbejdsaktivitet - eksempelvis til formulering af spørgsmål til de andre elever:

    • Skriv tre spørgsmål på et stykke papir om det faglige emne, I arbejder med lige nu.

    • Send det videre til eleven til venstre.

    • Denne elev besvarer spørgsmålene og sender det videre til næste elev til venstre, som tjekker, om de er korrekt besvaret.

    • Spørgsmålene gennemgås i plenum.

Se en kort forklaring på, hvorfor man lærer og huske godt, når man skriver i hånden:

https://www.dr.dk/nyheder/indland/haandskrift-er-guf-din-hjerne-derfor-husker-du-bedre-med-pen-og-papir

Tegning og brug af billeder

Du kan anvende tegning og brug af billeder i din undervisning ved at:

  • Lade dine elever tegne faglige processer eller problemstillinger på papir (gerne med farver).

  • Brug fagets visuelle sider: Modeller, figurer, oversigter, billeder. Hæng dem op på væggen

Brug af tavler, whiteboards og flip-over

Du kan anvende tavler, whiteboards og flip-over i din undervisning ved at:

  • Finde skolens mobile kridttavler, whiteboards eller flip-over frem, eller få (med tiden) hængt mange kridttavler op på væggene i klasselokaler og på gangarealer.

  • Give eleverne opgaver i små grupper, som de skal løse stående ved hver sin tavle ved i fællesskab at skrive eller tegne på tavlerne.

Læsning i papirbøger og på papirark

Du kan anvende læsning i papirbøger og på papiark i din undervisning ved at:

  • Variere mellem brug af e- og i-bøger samt papirbøger.

  • Lade eleverne arbejde med trykte ordbøger som supplement til online ordbøger, så de kan træne aktiv brug af alfabetet.

  • ...Hvis I kun har digitalt materiale: Tag engang imellem papirkopier, som evt. indsamles igen.

Højtlæsning

Højtlæsning træner koncentration og opmærksomhed. Du kan anvende højtlæsning i din undervisning ved at:

  • Udvælge en central passage i den tekst, I er i gang med, og læse den højt, før I arbejder med den.

  • Eller lave guidet fælleslæsning eller rollelæsning (se nedenfor).

Guidet fælleslæsning

  1. Sæt dig sammen med dine eleverne i en rundkreds (i midten af lokalet uden borde).

  2. Alle har en tekst på papir som det eneste i hånden.

  3. Du, som lærer, læser afsnittet fra teksten højt, holder en pause efter et afsnit og diskuterer nogle spørgsmål med eleverne undervejs.

  4. Bagefter skriver eleverne om teksten ud fra lærerens dessiner.

Rollelæsning

  1. Eleverne organiseres i grupper af fire, der sammen skal læse en tekst.

  2. Herfra læser en elev første afsnit af teksten højt, en anden refererer indholdet af afsnittet, en tredje giver afsnittet en overskrift, og den fjerde forklarer sammenhængen med det forudgående afsnit.

  3. Ved næste afsnit skifter rollerne.

Brætspil, kortspil, begrebskort

Du kan anvende brætspil, kortspil og begrebskort i din undervisning:

Brug af fysiske artefakter

Du kan anvende fysiske artefakter i din undervisning ved at:

  1. Finde fagets fysiske artefakter frem – en oplagt opgave for hele faggruppen:

    • Matematik: Linealer, målebånd, terninger, spillekort, pile, fysiske koordinatsystemer, lommeregnere, bolde.

    • Dansk: Bøger af forskellige genrer, håndbøger, centrale værker, billeder af forfattere, tidslinjer over litteraturhistorie, filmplakater, fotografier, malerier, aviser, noder.

    • Historie: Souvenirs (fx fra Berlinmuren), mønter, gamle fotografier, portrætter, tidslinjer, malerier. Lad evt. eleverne medbringe artefakter fra forældre eller bedsteforældre.

Brug af mnemoteknikker med rim og rytme

Mnemoteknikker med rim og rytme aktiverer sanserne:

  • ”I 1517 vendte Luther bøtten”.

  • ”Durch, für, gegen, ohne, wieder, um – kennst du nicht den Akkusativ, dann bist du wirklich dumm”.

  • Guitarens strenge: ”Ellen Har Gigt Den Arme Ellen”.

  • Sommertid og vintertid: ”Havemøblerne tages frem (uret stilles frem), havemøblerne sættes tilbage (uret stilles tilbage)”.

Arbejdsformer med bevægelse

Du kan anvende arbejdsformer med bevægelse i din undervisning gennem:

  • CL-strukturer.

  • Aktiviteter udendørs.

  • Aktiviteter på gangene - eksempelvis pardiskussion om fagligt spørgsmål i 5 min.

Relateret indhold

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.