Cookies - eller krummespor

Eleverne får viden om, hvad cookies er, hvilken funktion de har samt hvordan de undgår de cookies, der tracker dem.

Forløbet klæder eleverne på til at undgå, at der bliver handlet med informationer om deres adfærd.

Fokus ligger på at træne elevernes kritiske refleksion over deres færden på nettet.

Når vi bevæger os rundt på nettet bliver vores færden tracket og vores data solgt. Det sker blandt andet via cookies. 

Forløbet sætter eleverne i stand til at ”reflektere over anvendelse og produktion af digitale medier og produkter i uddannelses- og samfundsmæssige sammenhænge” jf. afsnit 2.1 i vejledningen om digitale kompetencer til loven om de gymnasiale uddannelser

Forløbet varer 1-1,5 moduler à 90 minutter. Det er velegnet til fællesfaglige forløb eller undervisning i digitale kompetencer på alle årgange.

Forløbet tager udgangspunkt i:

Artikler fra “Tænk”: 

1. Planlægning/overvejelser

Der er fokus på, at eleverne arbejder aktivt og undersøgende i forløbet, mens læreren først og fremmest er konsulent, rammesætter og opsamler.

Der kræves ingen særlig forudsætninger for eleverne eller for læreren. Målet med forløbet er at bevidstgøre eleverne om anvendelse af cookies samt at sætte dem i stand til at fravælge tredjepartscookies.

Lad eleverne læse de to “Tænk”-artikler hjemmefra og giv dem evt. et par fokusspørgsmål.

Afhængig af klassen forbereder læreren selv en Kahoot om, hvad cookies er, og hvilke typer der findes. Alternativt laver eleverne quizzen til hinanden som første øvelse i timen.

 

2. Forløbets opbygning

Klargør målet for forløbet: Opbygge viden om cookies og kunne handle på denne viden.

Enten afvikles den forberedte Kahoot, eller eleverne udarbejder miniquizzer til hinanden om, hvad cookies er, og hvilke typer der findes.  

Sæt undersøgelse om påvirkningen af priser på nettet i gang. Stiger priserne,  når man søger flere gange på samme flyafgang? Udvalgte elever søger på rejse til Paris med fly næste weekend. Derefter lukker de deres browser. Det gentages hvert 20. minut gennem den næste time. 

Undersøg i fællesskab cookies på fx zalando.dk. Hvad er deres funktion? Hvilke er nyttige for kunden, og hvilke er knapt så nyttige? Hvad vil der ske, hvis der slet ikke er cookies? 

Se “Digitalt selvforsvar” om cookies sammen. 

Installer Lightbeam i Firefox eller Disconnect i Chrome og undersøg tracking på nogle af de hjemmesider, eleverne bruger mest. Hvilke varer har de firmaer, der tracker?

Installer Ghostery, Disconnect og/eller uBlock og tjek, hvad de blokerer på de samme hjemmesider.

Til sidst i forløbet samler læreren op på undersøgelsen, om priser stiger ved hyppige besøg på samme side. Passede det eller ej? Fik alle elever samme priser? Hvilke gode råd kan eleverne give til hinanden?

 

3. Evaluering

Vend tilbage til emnet efter et par uger, og følg op på, om eleverne bruger tracking-blockerne, og om de har gjort sig flere erfaringer med cookies.

Forløbet kan udvides med en kort indføring i EU’s persondataforordning (GDPR) og databeskyttelse: Hvorfor er der blevet lovgivet om dette?

 

Kreditering 

Anne Boie Johannesson, gymnasiekonsulent på CFU KP og lektor på Køge Gymnasium, ud fra følgende:

Siden er opdateret 12. november 2019 af emu-redaktionen
Rettigheder:

Rettigheder

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.