Kompetenceudvikling

FIP - Design og Arkitektur februar 2018

Materialer fra Faglig Udvikling i Praksis 2018. Tema: Kritik som didaktik – Fra designkritik til kritisk design

Vision for FIP    

FIP skal være vores fælles fortolkningsrum for læreplanen og bygge bro mellem lovstof og undervisningspraksis.

FIP skal sammen med den faglige forening skabe forudsætninger for et stærkt fællesskab imellem designlærere og være et sted, hvor vi kan udvikle os selv og hinanden som undervisere.

Temaet på FIP skal fungere som en ramme, der giver os mulighed for at konkretisere vores dialog om vores fag og didaktik og gøre kurset direkte anvendeligt i undervisningen. 

 

FIP Design og Design & arkitektur 1.2 2018 i Odense

designETC præsenterer os for disciplinen designkritik og et materiale herom til gymnasielærere og elever, som de udvikler på sitet til dette FIP – og som I efterfølgende kan bruge i undervisningen.

Henrik Valeur fortæller om projektet: Another architecture – serving the others, som handler om arkitektur og globalt medborgerskab. Hertil præsenteres undervisningsmateriale til design (& arkitektur). Og også designETC har samlet artikler om kritisk design til undervisningsbrug i forløb om kritisk design.

Debat og læreudveksling om kritikken i vores fag og undervisningsdagligdag: Hvordan evaluerer vi formativt i designundervisningen? Hvilke kriterier evaluerer vi efter i iterative, eksperimenterende og analytiske processer?

  

Materialer produceret til designlærere og elever på designETC

på www.designETC.dk kan du finde materiale, som kan benyttes i undervisningen af gymnasiefaget Design og arkitektur. Sitet tilbyder både konkrete guides til, hvordan man bestrider kritisk formidling samt en række artikler om nutidigt dansk design og -kunsthåndværk, der kan anvendes i tematiske undervisningsforløb.

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.