Normer på spil i undervisningen

Du kan bruge inspirationsmaterialet til at udvikle trygge og inkluderende fællesskaber, hvor du – sammen med dine kollegaer og eleverne – kan undersøge forskellige normer.

Inspirationsmaterialet indledes med en faglig artikel, hvor du kan opnå grundlæggende viden om normundersøgende undervisning. Herefter følger to faglige refleksionsredskaber, som du kan benytte alene eller sammen med dine kollegaer til at få blik for normer, hverdagsrutiner og forforståelser af eleverne.

Den normundersøgende undervisning bygger på tre grundlæggende spørgsmål:

  • Hvordan skaber vi vores fælles virkelighed?
  • Hvilke muligheder opstår der, når vi begynder at undersøge og stille spørgsmålstegn ved de selvfølgelige normer, som gør sig gældende i vores fællesskab?
  • Hvilke muligheder har vi for at udøve indflydelse på de sociale kategorier og normer, som vi forstår hinanden igennem?

Sammen kan I beslutte, hvilke normer der skal gælde i jeres fællesskab. Det kan forebygge marginalisering, opbygge meningsfulde fællesskaber og styrke elevernes evne til at indgå i forpligtende demokratiske fællesskaber nu og på sigt.

Kreditering

Materialerne er udviklet i samarbejde med VUDA, der består Via University College, Københavns Professionshøjskole, Dansk Flygtningehjælp og Als Research.

Siden er opdateret 19. november 2019 af emu-redaktionen
Rettigheder:

Rettigheder

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - BY/NC/SA Navngivning / Ikkekommercielt / Del på samme vilkår. http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/dk/.
Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme
Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.