Forløb

#ghitagate – ind i og rundt om "Hele Danmarks Ghita"

Sproglige krænkelser i det offentlige rum debatteres ofte i medierne, og "Hele Danmarks Ghita" landede i den debat med et ordentligt rabalder.

Fagkonsulent Sune Weile har ønsket at vise, hvordan et forløb med værklæsning kan struktureres, og hvordan man kan arbejde med det i undervisningen.

Forløbet er baseret på fælles værklæsning af Iben Maria Zeuthens interviewportræt "Hele Danmarks Ghita" på Radio 24syv. Det indeholder også fagtekster, journalistiske tekster, video- og radioklip, herunder satire, romanindledninger og -uddrag. Der fokuseres fagligt på høflighedsprincipper, krænkelse og magtforhold i interviewet samt på værkets reception.

Forløbet er henvendt til dansk A på stx og består af i alt ti moduler á 90 minutters varighed. Eleverne arbejder med sproglig analyse, fortolkning og vurdering, dels produktivt med at skrive argumenterende tekst og dels ved at remediere tekst. 

I samarbejde med:

Materialet er udarbejdet af Centre for Undervisningsmidler (CFU) - en del af af Danmarks Professionshøjskoler.

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.