Redskab

Brug taler i arbejdet med både skriftlig og mundtlig argumentation

Hos Danske Taler finder du historiske og dagsaktuelle taler samt undervisningsforløb og inspirationsrum målrettet danskundervisningen. 

Den debatterende artikel 

Hvordan træner man eleverne i at finde deres personlige stemme? Arbejd med skriveøvelser, taler og debat – og brug talegenren som udgangspunkt for det skriftlige arbejde som i forløbet her: Hold en tale om håb.

Anslået tidsforbrug: 6 lektioner 

 

Retoriske virkemidler og sproglige figurer

Mange ved, hvad en metafor er, men hvad med kiasmen? Og hvilken forskel gør det, om du siger man eller jeg. Disse spørgsmål danner grundlag for et undervisningsforløb om retoriske virkemidler. Find forløbet ”Stilanalyse” her.

Anslået tidsforbrug: 1-2 lektioner.

Find desuden en oversigt over de mest brugte retoriske figurer her.

 

Taler fra andre unge  

Klima, krig, køn og kolonialisme. Sårbarhed, begejstring og håb. Lad eleverne spejle sig og brug ytringer fra andre unge i arbejdet med argumentation og sprog. 

Taler fra unge stemmer.

 

Styrk din mundtlighed

Find inspiration til arbejdet med mundtlighed i disse tre forløb.

 

Få styr på argumenterne

Dette undervisningsforløb tilbyder eleverne redskaber til at lave det gode argument.

Find forløbet her

Anslået tidsforbrug: 1-2 lektioner

 

Gennemsku argumentet

Dette forløb er målrettet arbejdet med de tre appelformer, etos, patos og logos.

Find forløbet her

Anslået tidsforbrug: 2-3 lektioner

 

Taleværksted

I dette temarum skal eleverne skrive og holde en tale. De skal finde deres autentiske stemme og styrke deres egen mundtlighed. Forløbet er målrettet deltagere på Talefest, men det kan uden problemer bruges af andre. Læs mere om Talefest her (talefest.nu).

Find forløbet her.

Anslået tidsforbrug: 6 lektioner

 

 

Kreditering 

Nis Vraasø, kulturformidler og Carl-Emil Prehn, taleredaktør

Den Selvejende Institution Danske Taler  

Kontakt: cpa@dansketaler.dk 

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.