Kompetenceudvikling
Skriftlig eksamen og censur
Her præsenteres tre dokumenter, der kan vejlede og støtte skriftlige censorer, men som også kan bruges af alle andre dansklærere (og elever/kursister) i stx og hf.
’14 autentiske stile’
’Vejledende bedømmelser af skriftlige besvarelser i dansk bedømmelser’
’Den skriftlige eksamen og de tre eksamensgenrer i dansk stx og hf’
Dokumentet ’14 autentiske stile’ indeholder:
- 6 stile, der skulle have været voteret på Dansklærerforeningens kursus ’Censur og de nye skriftlige eksamensgenrer’ d. 25. marts 2020
- 8 stile med læsefokuspunkter (kan fx bruges i undervisningen)
- bud på en læsevejledning.
Dokumentet ’Vejledende bedømmelser af skriftlige besvarelser i dansk’ indeholder seks begrundede bedømmelser af autentiske elevbesvarelser.
Dokumentet ’Den skriftlige eksamen og de tre eksamensgenrer i dansk stx og hf’ indeholder:
- En kortfattet oversigt over, hvad eleverne skal kunne inden for hver af de tre genrer – og dermed hvad de skal måles på til eksamen
- En definition af begrebet ’den faglige og personlige stemme’
- Svar på en række af de mest udbredte spørgsmål til de skriftlige genrer
- En grundig udfoldelse af bedømmelseskriteriet ’Skriftlig fremstilling’
- Eksempler på skriftlig fremstilling på syv forskellige niveauer
- Bedømmelsesskema til brug ved censur eller som redskab til respons i den daglige undervisning
- Mere præcise og udfoldede karakterbeskrivelser til hver af de fire vurderingskriterier.