Aktivitet
Visuel nærlæsning af fire digte
Eleverne nærlæser et specifikt digt og laver en visuel fortolkning af dette.
Eleverne deles i fire grupper, der hver skal gå i dybden med ét af disse digte:
- Atombomben: s. 21
- Brintbomben: s. 27
- Alfabeterne: s. 56
- Her står jeg så: s. 62
Opgave
I skal gå på nettet og finde billeder, der illustrerer og levendegør jeres digt. Billederne skal vises for resten af klassen, mens I læser digtet højt.
Fremgangsmåde:
- Læs digtet højt to og to og notér, hvilke dele af digtet (substantiver, billedsprog, en beskrivelse, en følelse…), der er så centrale, at de ’fortjener’ et billede (10 minutter)
- Gå sammen i hele gruppen og fordel stroferne mellem jer. Udpeg én, der samler det hele i et PowerPoint-oplæg
- Send løbende jeres billeder til ’administratoren’
- Kl. XX skal I være færdige og klar til at vise jeres visuelle fortolkning for resten af klassen
Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.