Aktivitet

På sporet af Anne Marie Carl-Nielsen

I Amalie Smiths roman "Marble" fra år 2015 følger eleverne i sporene på den danske billedhugger Anne Marie Carl-Nielsen.

Med udgangspunkt i: Sporhund - Romanuddrag af "Marble".

Romanens hovedperson Marble rejser til Athen og væk fra sin kæreste Daniel i København, for at undersøge de antikke marmorskulpturer. Parallelt med Marbles rejse, møder vi billedhuggeren Anne Marie Carl-Nielsen, der som kvinde i 1800-tallet kæmper med at udleve sine kunstneriske talenter samtidig med, at hun er hustru til komponisten Carl Nielsen og mor til tre børn.

Gennem læsningen vil eleverne lære en kontroversiel kvinde at kende og undersøge, hvordan det var at være kvinde og kunstner i slutningen af 1800-tallet og starten af 1900-tallet. Dette er et vigtigt perspektiv til den nutidige ligestillingsdebat.

Aktivitetens formål

  • Gennem læsningen vil eleverne lære, hvordan det var at være kvinde og kunstner i slutningen af 1800-tallet og starten af 1900-tallet.
  • Dette er et vigtigt perspektiv til den nutidige ligestillingsdebat, da Anne Marie Carl Nielsen repræsenterer en progressiv og moderne kvinde i sin samtid.
  • Læsningen kan give en autentisk indsigt i et kontroversielt ægteskab igennem uddrag af brevvekslingen mellem Anne Marie og Carl, der befinder sig i henholdsvis Danmark og Athen.
  • Centralt i faget står den intensive tekstlæsning, som gennem undersøgelsesorienterede strategier som oplevelse, opdagelse, afprøvning, analyse og fortolkning etablerer et møde med kultur- og bevidsthedsformer i Danmark, Europa og den øvrige verden fra oldtiden til i dag. Eleverne vil opnå faglig fordybelse med et litterært stofområde.

Planlægning og overvejelser

Roman Marble er en hybrid-roman med mange spor, og forløbet vil give muligheden for at arbejde med mindre dele af et værk og gå i dybden med disse dele.

Forløbet vil kunne laves sammen med musik og oldtidskundskab

unpublished

Selve aktiviteten

Eleverne kan arbejde i par eller mindre grupper med Anne Marie-kapitlerne i romanen. Del klassen op i 6 grupper, der arbejder med følgende afsnit:

  • Gruppe 1: Marble s. 7-10
  • Gruppe 2: Marble s. 27-30
  • Gruppe 3: Marble s. 51-54
  • Gruppe 4: Marble s. 58-61
  • Gruppe 5: Marble s. 73-78
  • Gruppe 6: Marble s. 85-87

Arbejdet med romanuddragene kan tilrettelægges over 2 moduler, hvor eleverne læser og undersøger romanuddragene i 1. modul og fremlægger/diskutere i 2. modul.


  • Hvad handler tekstuddraget om – Giv et kort resumé
  • Hvad vil I kalde jeres kapitel?
  • Find fotos til kapitlet. Det kan være Typhon, fotos af Anne Marie og Carl, af Athen, etc.
  • Hvordan er synet på kunsten/kvinden/manden?
  • Beskriv konflikten i jeres kapitel
  • Sammenlign uddraget med kvindens og mandens muligheder i nutiden
  • Hvad overrasker jer mest i uddraget?
  • Sammenlign den bemalede og den ubemalede skulptur peploskoren
  • Hvilken af de to figurer synes du bedst om? (Find figurerne i PDF'en nederst på siden).
    • Begrund.

Eleverne fremlægger deres fund fra modul 1 i klassen eller i matrixgrupper.

I kan afslutte med at høre Carl Nielsens korværk ”Søvnen” eller uddrag af ”Helios ouverturen”. Inddrag evt. følgende refleksionsspørgsmål:

  • Forestil jer, at Carl Nielsen har skrevet dette værk til Anne Marie
    • Hvilke følelser mærker I?
    • Hvilke billeder får I?
    • Hvad er højdepunktet i musikken?
    • Hvilket instrument dominerer?
    • Hvilken betydning har det for oplevelsen?

Pararbejde

  • Hvilke ord vil I lægge i ordbogen?
  • Skrive jeres ord på små sedler og læg dem i en skål
  • Herefter trækker parrene en seddel fra skålen, som placeres centralt i klasseværelset.
  • Kåring – Der gives priser for:
    • Det par, der har bidraget med beskrivelser af flest ord til ordbogen.
    • Det par, der har lavet den bedste beskrivelse af et ord
    • Det par, der har fundet det smukkeste ord i bogen (ja det er subjektivt og derfor svært, men det kan skabe en god diskussion)
    • Det par, der har fundet det sværeste ord i bogen

  • Forslag til feedback og evaluering
  • Forslag til perspektivering og det videre arbejde
  • Evt. forslag til, hvordan forløbet eller aktiviteten kan udvikles, eksperimenteres med
  • Forslag til videre studier/forskning inden for emnet

Kreditering

Lotte Prætorius, lektor på Hasseris Gymnasium

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.