Aktivitet
Bloggerens død
Denne aktivitet bruger retsmedicinske metoder til at opklare et mordmysterium. Forløbet handler om den enormt populære skønheds- og livsstilsblogger, 31-årige Camille Clara, der er fundet død i sin lejlighed.
Eleverne skal opklare sagen ved hjælp af hendes blogs og nogle enkle forsøg.
Aktiviteten har til formål at arbejde med de naturvidenskabelige metoder og eksperimentelt arbejde, og på et højere plan er formålet at højne interessen for naturvidenskab og øge kendskabet til htx. Det kan integreres i undervisningen i starten af gymnasiet. Aktiviteten var ca. to timer.
Som et forløb i eksempelvis biologi c kan fokus fra bekendtgørelsen være:
- Udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratorier, værksteder og i felten under hensyntagen til sikkerhed
- Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
- Anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger
- Behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Bloggerens død - forløbsbeskrivelse
-
Eleverne opdeles i grupper á 3-4 og placeres ved hvert deres gruppebord
Gamemaster indleder med historiens frame del 1 (eller viser eleverne film 1/se bilag 1)
FRAME: Den enormt populære skønheds- og livsstilsblogger, 31-årige Camille Clara er fundet død i sin lejlighed. I skal opklare sagen ved hjælp af hendes blogs og nogle enkle forsøg. Da politiet ankommer, finder de Camilla Clara liggende i sin seng. Hun ligger med dynen over sig og ligner blot en, der er gået i seng. Der er ingen tegn på overgreb eller vold, og politiet finder ikke noget usædvanligt i lejligheden- så hvad er hun død af? Og har nogen slået hende ihjel?
Det første I skal gøre er at iværksætte en retsmedicinsk undersøgelse. Det gør vi ved at undersøge hendes blod – men først skal vi se nærmere på en af hendes blogposts.
Udlevering af Blog 1/ se bilag 2.
Eleverne får tid til at læse første blog, hvorefter der er opsamling på situation, stemning, involverede personer. Vi konkluderer, at det er en god ide at lave en test for blodsukkerniveau.
1. Forsøgsblok
Først testes for blodsukkerniveau. De skal helst kunne foretages af grupperne samtidigt mens de sidder ved deres gruppeborde. Ud af testene kommer der en række værdier. Værdierne siger ikke nødvendigvis noget i sig selv, men eleverne får udleveret et stykke papir, der fortæller, hvad de forskellige tal er udtryk for (feks: ”et blodsukkertal under x er dødeligt. Årsagen kan for eksempel være insulin”).
Opsamling og udlevering af blog 2/ se bilag 3. Tid til at læse, hvorefter der laves graviditetstest.
Forsøgsblokken skal ende med, at de alle konkluderer, at Camilla Clara er død af en overdosis insulin og at hun, mens hun fik insulinen, var ’væk’ på grund af store mængder sovemedicin. Med andre ord: Der er tale om mord, hvor en anden end Camilla Clara selv gav hende en overdosis insulin.
Gamemaster fortsætter nu med historiens frame del 2 (video 2/bilag 4)
I ved, at: Hun blev fundet af rengøringshjælpen søndag morgen og er formentlig død omkring klokken 02 om natten af en overdosis insulin, som nogen har givet hende, formentlig efter indtag af sovepiller: nogen har altså både haft adgang til at give hende beroligende medicin og haft adgang til hendes lejlighed. Døden kan være indtruffet et sted imellem 30 minutter – 2 timer efter overdoseringen - alt efter, hvornår hun sidst selv har injiceret sig med insulin. Det er med andre ord svært at sige mere præcist. Rengøringshjælpen havde nøgle, fordi Camille Clara altid havde låst sin dør pga. haters, og lejligheden var aflåst. Den sidste, der så hende, var kæresten Oliver. Han kom over til hende om aftenen ved 01.00-tiden, fordi hun havde ringet og sagt, hun havde det skidt og var angst, men han forlod hende igen lidt efter– hun sov, da han kom, siger han. Han fortæller, han har en nøgle og låste efter sig.
Politiet har også talt med viceværten. Han siger, at han ikke altid kan holde styr på, hvem der kommer og går – der er mange, der har adgang til bygningen, og hoveddøren står som regel åben. Men klokken cirka 00.37 hørte han en meget højlydt og vred banken på Camille Claras dør og lidt efter en, der forlod bygningen. Da han kiggede ud ad vinduet, så han en skikkelse stå på den anden side af gaden, lidt gemt i skyggerne. Det kan godt have været en kvinde, men han er ikke sikker.
- Udlevering af blog 3/bilag 5 hvorefter der er fælles opsamling og igangsættelse af promille-forsøg.
- Opsamling og udlevering af blog 4 og 5/ bilag 6 og bilag 7
- Opsamling og udpegning af mistænkte.
Gamemaster beder dem i klassen om at liste de fem mistænkte op.
De skrives på tavlen med kommentarer til begrundelse. Det er en fordel, at alle er med på, at der er de fem muligheder (Susan skal være blandt de fem mistænkte, da hun er morderen).
Thomas: exkæresten
Susan Sofie: friendemy /rivaliserende blogger
Oliver: kæresten
Ricki: elskeren
Hans Henrik: producent af juicekuren ”BerryFit”, som har fået en ringe anmeldelse på bloggen
Gamemaster beder nu grupperne vælge 3 ud af de 5, hvis toiletskabe med medicin, de gerne vil se (Susans toiletskab skal være en af dem). Det skulle gerne stå tydeligt for alle, at Camilla Clara har sukkersyge og i lejligheden har et køleskab med medicin, hvorfor det har været muligt for alle 5 at give hende en overdosis – såfremt de har haft sovemedicin og har haft mulighed for at give hende det.
2. Forsøgsblok
Du ved, at Susan Sofie er morderen.
Du skal give eleverne ens sovemedicin for Susan og én af de andre, der i forsøget vil teste med samme værdi, som konstateret i Camilla Claras blod i 1. forsøgsblok. Den tredje skal have en sovemedicin, der vil teste anderledes.
Fortolkning
Eleverne skulle nu gerne i alle tilfælde stå tilbage med to personer, der har haft relevant medicin i toiletskabet. Du beder dem nu analysere på motiv samt mulighed og adgang til at have begået mordet og udfra det pege på en af de to, de tror på. Gruppen skal komme frem til enighed. De skal skrive deres begrundelse ned.
Afslutning
Hver gruppe læser deres begrundelse op. Den/de grupper, der peger på Susan har vundet. Hvis der er flere grupper, skal du afgøre, hvem der havde den mest komplette forståelse af, hvordan og hvorfor mordet blev begået af hende.
Forklaring:
Thomas er ikke morderen, da han befinder sig på Maldiverne.
Hans Henrik fra BerryFit er ikke morderen. Han har motiv, og kan muligvis godt kunne have puttet sovemedicin i den juice, han har stillet til Camille Clara – men han har ikke adgang til lejligheden, og hun ville næppe have lukket ham ind. Og vi ved, at Camilla Clara har styr på sit blodsukker, også når hun er ude i tovene.
Oliver har adgang til både lejlighed og vi ved, han har piller med. Men han har kun motiv, hvis han har fundet ud af affæren / graviditeten – og hans telefon var løbet tør for strøm og kan ikke have modtaget Rickis besked.
Ricki har motiv, men ikke adgang til lejligheden. Tidslinjen passer med, at Ricki ankom til lejligheden efter sin vagt (han skriver klokken 23.03, at han har fri om en time + den halve times gåtur. Det passer med den banken, viceværten har hørt, og at han forlod bygningen ca. 00.37.
Susan Sofie har adgang til lejligheden og mulighed, da hun er sygeplejerske. Hendes motiv er, at hun, da hun kigger over for at tjekke op på Camille Clara (hun arbejder 5 minutter væk, ved vi) opdager sin kæreste Ricki forlade bygningen – det passer med tidslinjen og med, at viceværten så en kvinde stå i skyggerne.
Kreditering
Bloggerens død er udarbejdet med støtte fra Villum Fonden. Historien er skrevet af forfatterne, Kenneth Degnbol og Dagmar Winther. Forsøgene er udviklet og testet på VID Gymnasier, HTX af lektor Christina Klausen og Lennart Degn.
Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.