Lovgivning

Regler om fravær i folkeskolen

Reglerne om fravær i folkeskolen skal være med til at styrke forældres ansvar for, at deres børn kommer i skole

Skolen er vigtig for børns fremtid. Fravær gør det svært at følge med i skolen. Fravær kan også være et tegn på, at eleven ikke trives i klassefællesskabet eller har mistet sin faglige motivation. Skolen kan bruge fraværsregistreringer til at opdage tidlige tegn på mistrivsel og dermed sætte tiltag i gang, der kan styrke elevens trivsel og tilhør i klassen.

Reglerne betyder, at forældre kan miste børne- og ungeydelsen, hvis deres barn inden for et kvartal har ulovligt fravær på 15 procent eller derover. Der kan dog være undskyldelige omstændigheder tilstede, der gør, at forældre ikke trækkes i ydelsen på trods af mere end 15 procent ulovligt fravær.

Læs mere i barnets lov på retsinformation.dk og bekendtgørelse om elevers fravær fra undervisningen i folkeskolen på retsinformation.dk.



Hvad er fravær?

Fravær registreres i tre kategorier:

1. Fravær på grund af sygdom, funktionsnedsættelse eller lignende:

  • Det kan både omfatte konkrete diagnoser eller funktionsnedsættelser som fx autisme, ADHD, hjerneskade eller funktionsnedsættelser, der er knyttet til bevægeapparatet og psykiske lidelser, fx depression, angst, m.v.
  • Sygefravær omfatter også nødvendige tandlæge- og lægebesøg, samt fx ophold på julemærkehjem.

2. Lovligt fravær med skoleledelsens tilladelse (ekstraordinær frihed):

  • Gives typisk i forbindelse med særlige begivenheder af betydning for familien og eleven, eller når elevens forældre ønsker at tage eleven med på ferie uden for almindelige ferieperioder.

3. Ulovligt fravær:

  • Fravær, hvor skolelederen ikke har givet tilladelse
  • Fravær, hvor forældrene ikke har givet besked til skolens leder
  • Alt fravær, der ikke skyldes sygdom, funktionsnedsættelser eller lignende, herunder læge- og tandlægebesøg.
unpublished

Skolen følger op ved ulovligt fravær


Skolen skal hurtigst muligt kontakte forældre for at undersøge årsag til fraværet og kortlægge problemer. Hvor hurtigt skolen skal kontakte forældre, afhænger af en helhedsvurdering af de konkrete omstændigheder, herunder elevens alder og fraværshistorik. Skolelederen behøver dermed ikke kontakte forældrene samme dag, men skal heller ikke vente, til det ulovlige fravær er nået 10 %.

Hvis fraværet skyldes, at eleven har svært ved følge med i undervisningen, har problemer med andre elever eller skolens personale, bør skolens leder sikre, at der så hurtigt som muligt foretages en kortlægning af problemerne, og at der udarbejdes løsningsforslag.

Afhængig af behov skal skolen udarbejde en handleplan sammen med forældrene og elev. Her skal afklares, om der er behov for:

  • Igangsættelse af indsatser, evt. specialpædagogisk bistand.
  • Evt. inddragelse af fagpersoner: fx PPR, KUI.
  • Evt. inddragelse af sociale myndigheder
  • Ved omfattende ulovligt fravær skal skolelederen tage stilling behov for supplerende undervisning.

Kilde: § 5 i fraværsbekendtgørelsen og vejledningen til denne, kapitel 2.


  • Ved 10 procent ulovligt fravær: Skolen skal varsle forældrene ved 10 procent ulovligt fravær eller derover (inden for et kvartal) om den mulige økonomiske sanktion, hvis det ulovlige fravær når 15 procent. Skoleledelsen er dog forpligtet til at kontakte forældrene lang tid inden, barnets ulovlige fravær når 10 procent.
  • Ved 15 procent ulovligt fravær: Skolen skal underrette kommunen om ulovligt fravær, når en elev har 15 procent ulovligt fravær eller derover inden for et kvartal. Det er dernæst op til kommunen at afgøre, om børne- og ungeydelsen skal standses i et kvartal. (ifølge barnets lov § 134).
  • Kommunen skal høre forældrene og børn, der er over 12 år, om årsager til fravær, inden der træffes afgørelse.
  • Der kan være omstændigheder, som medfører, at børne- og ungeydelsen ikke standses (ifølge ankestyrelsens principmeddelelse 11-21 om ulovligt skolefravær mm.).

Kilde: Barnets lov § 134, fraværsbekendtgørelsens § 6 og vejledningen til denne, kapitel 6.


Skolelederen kan i ganske særlige tilfælde tillade elevers fravær i form af ekstraordinær frihed (lovligt fravær). Skolelederen skal her generelt anlægges en restriktiv vurdering.

Ved en anmodning om ekstraordinær frihed skal skolelederen træffe sin beslutning på grundlag af en konkret vurdering af den pågældende elevs behov for at holde fri sammenholdt med det afbræk i undervisningen, som en imødekommelse vil indebære, herunder for klassen.

I skolelederens vurdering af, om der kan gives ekstraordinær frihed, skal skolelederen særligt lægge vægt på, om fraværet har negativ betydning for:

1) elevens tilegnelse af kundskaber og færdigheder: herunder om eleven har faglige udfordringer, som et fravær vil kunne forværre

2) elevens motivation og læringsparathed: herunder om eleven i forvejen ikke er motiveret for skolen, og et fravær vurderes at kunne forværre dette

3) elevens alsidige udvikling: hvad fraværet vil betyde for elevens sociale relationer, samarbejdsevner og almene dannelse

4) andre elevers tilegnelse af kundskaber og færdigheder: Hensynet til klassen er især relevant at overveje i særlige perioder, hvor det er væsentligt, at alle elever er til stede, fx i forbindelse med afvikling af projektopgaven, en lejrtur eller lignende.

Tilladelse til ekstraordinær frihed gives efter forudgående ansøgning (eller i helt særlige tilfælde efter ansøgning indgivet i rimelig tid efter, at fraværet har fundet sted).

Kilde: fraværsbekendtgørelsens § 3, og vejledningen til denne, kapitel 4.


Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.