Eksempel fra praksis

Viklebilleder

Springfrøprisens 3. præmie gik i 2017 til projektet ”Viklebilleder”, hvor 4. årgang fra Engdalskolen i Brabrand, Aarhus arbejdede sammen med tekstilkunstner Astrid Skibsted i et tværfagligt, innovativt forløb .

Børne- og Undervisningsministeriet og Kulturministeriet har sammen stiftet Springfrøprisen. Prisen er blevet uddelt en gang årligt i perioden 2010-14 og 2016-18, hvor den har præmieret særlige projekter inden for de praktiske, musiske og kunstneriske fag i grundskolen.

 

Om projektet

I et eksemplarisk, tværfagligt forløb har eleverne fra 4. årgang på Engdalsskolen i Brarbrand arbejdet med at skabe et kæmpe fælles værk sat sammen af viklebilleder. Eleverne omsatte deres inspiration fra et besøg på ARoS Aarhus Kunstmuseum til såkaldte moodboards (collager). Disse dannede afsæt for at udarbejde viklebilleder i garn. Projektet er enkelt og komplekst på samme tid og anvendeligt for skoler i hele landet.

 

Projektets indhold og organisering

Eleverne startede med at besøge ”Your rainbow panorama – regnbuen” på  ARoS Aarhus Kunstmuseum. Der tog alle et billede i den farve, der talte mest til dem. Derefter så og talte eleverne om Joana V Valkyrie. Afslutningsvis besøgte de Willumsens farverige udstilling.

Hjemme på skolen skulle eleverne i samarbejde med tekstilkunstner Astrid Skibssted lave viklebilleder. materialerne var rester af stof og garn. Eleverne startede med at lave moodbords ud fra deres billeder og oplevelser på ARoS. Derefter lavede de viklebilleder, hvor de skulle anvende stof og garn.

Hvert enkelt viklebillede skulle indgå i en stor mosaik. Det vil sige, at projektets produkt var et kæmpe fælles kunstværk. Eleverne fik altså lov til at mærke, at de var en del af et fællesskab – de så deres egen brik gøre en forskel ind i helheden.

Projektet gav eleverne mulighed for at få kendskab til:

  • farver
  • tekstiler
  • en kunstners arbejde
  • at omsætte en oplevelse til billeder

Skolen valgte at vikle på pap og bogomslag i stedet for træplader. Det ville være svært for eleverne at save træpladerne pænt ud. Træplader kan være en mulighed, hvis man også ønsker at få det hårde materiale ind i projektet.

Læs mere om forberedelse, organisering og udførelse af projektet: Vikleprojekt 4. årgang.

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.